Ny skattemelding for næringsdrivende
De fleste lønnstakere og pensjonister leverer skattemeldingen i nytt format. For næringsdrivende og selskaper innføres den nye skattemeldingen gradvis frem til 2024.
Noen personlig næringsdrivende med enkle skatteforhold deltar allerede i år i et pilotprosjekt for å prøve ut den nye løsningen. Fra 2022 til 2024 får resten av næringslivet ny skattemelding.
I likhet med skattemeldingen for lønnstakere og pensjonister, skal alle skjemaer fjernes og erstattes med temaområder. Næringsoppgaver og vedleggsskjemaer erstattes med en næringsspesifikasjon med en ny struktur. Data som naturlig hører sammen, skal være samlet. Så langt det er praktisk mulig, skal Skatteetaten gjenbruke den informasjonen de allerede har.
Det er et mål at informasjon skatteetaten allerede har, skal være for-håndsutfylt. En egen valideringstjeneste skal gi tilbakemelding direkte i regnskaps-/årsoppgjørsprogrammet ved ulogiske tall og differanser i skattemeldingen. På den måten kan feil rettes før innsending. Den nye leveringsløsningen skal etter hvert også tilby nedlasting av fjorårstall/siste gjeldende fastsetting. Det blir trolig en mer detaljert rapportering av finans produkter enn i dag.
Personlig næringsdrivende
Inntektsåret 2020 var siste året næringsdrivende kunne bruke næringsrapport skatt. Fra 2021 må de bruke andre løsninger. For inntektsåret 2021 skal det imidlertid fortsatt være mulig å levere skattemelding og RF-skjemaer direkte via skatteetaten. no og altinn.
De som benytter et regnskaps- og årsoppgjørsprogram som tilbyr innsending av skattemelding, kan enkelt sende skattemeldingen elektronisk. En del av disse programmene tar seg også av den private delen av skattemeldingen, altså den delen som ikke omfattes av næringsoppgaven. I andre tilfeller må den private delen fylles inn særskilt.
Fra inntektsåret 2022 eller 2023 skal skattemeldingen for de fleste næringsdrivende sendes inn elektronisk via et regnskaps- eller årsoppgjørsprogram. En del enkeltpersonforetak innenfor enkelte bransjer eller som ikke har regnskaps- og revisjonsplikt vil imidlertid fortsatt få mulighet til å levere via en ny portalløsning som skal utvikles på skatteetaten.no. Det er foreløpig ikke klart hvilke næringsdrivende som vil bli omfattet av dette unntaket.
Personlig næringsdrivende med omsetning som ikke overstiger 50 000 kroner, vil uansett fortsatt kunne opplyse om sum driftsinntekter og sum driftskostnader uten å spesifisere ytterligere.
Aksjeselskaper
Aksjeselskap mv. som tidligere har brukt næringsrapport skatt, må fra inntektsåret 2021 enten sende inn via regnskaps- eller årsoppgjørsprogram eller sende skjemaene direkte via
altinn på skatteetaten.no.
Ny skattemelding skal innføres fra inntektsåret 2023. Levering skal skje elektronisk fra regnskaps- eller årsoppgjørssystem. Skattedirektoratet vil ikke videreutvikle en løsning med utfylling i portal for aksjeselskap.
Selskaper med deltakerfastsetting (ANS, DA, KS mv.)
Selskap med deltakerfastsetting kan for inntektsåret 2021 enten sende selskapsmelding med vedlegg direkte via skatteetaten.no eller via regnskaps- eller årsoppgjørsprogram. Fra og med inntektsåret 2023 må selskap med deltakerfastsetting sende inn via regn-skaps- eller årsoppgjørsprogram.