Redusert oppbevaringstid utsatt i ett år
Lovendringen om redusert oppbevaringstid for regnskapsdokumentasjon fra ti til fem år, som formelt trer i kraft fra 1. februar, får ingen reell betydning. "Overgangsregler" gitt i dag fastslår at all regnskapsdokumentasjon fortsatt må oppbevares i ti år.
Utsettelsen skal brukes til å utrede om det foreligger behov for krav om lengre oppbevaringstid enn fem år for enkelte typer dokumentasjon. Skattedirektoratet skal utrede dette innen 13. juni 2014. Utredningen skal deretter på høring. Departementet varsler at eventuelle endringer i reglene vil bli fastsatt innen utløpet av 2014.
– Dette er ikke noe annet enn en ren utsettelse av hele lovendringen som ble vedtatt av et samlet storting i desember og som departementet selv sa skulle settes i kraft fra nyttår, sier adm. direktør Per Hanstad i Revisorforeningen. Et mulig behov for å utrede konsekvenser for skattekontrollen, har vært kjent helt siden lovendringen ble foreslått i august 2013. Vi er svært skuffet over det som nå skjer, avslutter Hanstad.
Nærmere om overgangsreglene
Primærdokumentasjon må fortsatt oppbevares i ti år etter at loven trer i kraft. Dette omfatter (bokføringsloven § 13 nr. 1 til 4):
- årsregnskap og annen pliktig regnskapsrapportering, årsberetning og revisjonsberetning,
- spesifikasjoner av pliktig regnskapsrapportering som nevnt i § 5, eller bokførte opplysninger som er nødvendig for å kunne utarbeide slike spesifikasjoner av pliktig regnskapsrapportering,
- dokumentasjon av bokførte opplysninger og slettede opplysninger, dokumentasjon av kontrollsporet mv. og dokumentasjon av balansen,
- nummererte brev fra revisor.
For regnskapsbilag og spesifikasjoner mv. som nevnt i nr. 2 og 3, gjelder overgangsperioden inntil videre. Det er ikke fastsatt noen sluttdato.
For årsregnskap, ligningspapirer, revisjonsberetning og nummererte brev fra revisor mv. som nevnt i nr. 1 og 4, gjelder overgangsperioden frem til 31. juli 2014. Etter dette er det fem års oppbevaringstid for slik regnskapsdokumentasjon.