Revisorforeningen kritisk til Scheel-utvalgets forslag

Flere av forslagene til inndekning er svært dårlig utredet og vil kunne få store negative konsekvenser for næringslivet i form av dårligere rammebetingelser og lavere investeringsvilje, skriver Revisorforeningen i sitt høringssvar.

Publisert:

Regjeringen Stoltenberg nedsatte et utvalg, ledet av Hans Henrik Scheel, som skulle vurdere selskapsbeskatningen i lys av den internasjonale utviklingen med mer mobile skattegrunnlag og lavere selskapsskattesatser. Utvalget leverte sin utredning, NOU 2014:13, den 2. desember 2014.

Utvalget foreslår lettelser i selskapsbeskatningen ved at skattesatsen reduseres fra 27 pst. til 20. pst, og at satsreduksjonen kombineres med andre tiltak mot overskuddsflytting. Det foreslås også endringer i personbeskatningen for å tilpasse den til lavere selskapsskatt, samt endringer i formuesskatten og merverdiavgiften.

Se nærmere om utvalgets forslag i pressemelding fra skatteutvalget.
 
Utredningen ble sendt på høring med høringsfrist den 7. april 2015.

Revisorforeningens høringssvar

Etter Revisorforeningens syn vil det være bedre å legge seg på en noe høyere skattesats enn 20 %, f.eks. 22 %, som er på linje med skattesatsen i Sverige og Danmark (fra 2016), og således unngå dårlig utredete og uheldige inndekningsforslag.

Rentebegrensningsreglene

Utvalget foreslår bl.a. en kraftig innstramming i rentebegrensningsreglene ved å redusere terskelbeløpet fra 5 millioner til 1 million og at også eksterne renter skal inngå. Av hensyn til den internasjonale konkurransesituasjonen advarer Revisorforeningen mot å innføre rentebegrensningsregler i Norge som er vesentlig strengere enn det som er vanlig internasjonalt. Det bør uansett ikke vedtas innstramminger i rentebegrensningsreglene før de internasjonale anbefalingene gjennom OECDs BEPS-prosjekt foreligger.

Skattesats på eierinntekter

Utvalget går inn for en skattesats på eierinntekter på 41 %, som gir en samlet skattesats selskap og aksjonær sett under ett på 52,8 %. Skattesatsen er satt til 41 % for å være lik høyeste marginale skattesats for lønn inkludert arbeidsgiveravgift. En skattesats på 41 %, i kombinasjon med formuesskatt på aksjer, vil etter Revisorforeningens syn ikke stimulere til investeringer i norske aksjeselskaper og arbeidsplasser, men kunne bidra til utflytting og at investeringer kanaliseres ut av landet.

I dag er det en differanse på 6,9 prosentpoeng mellom høyeste marginalskatt på lønn og total skatt på eierinntekter. Revisorforeningen mener en slik satsforskjell er både riktig og godt begrunnet. Ved 20 % selskapsskatt skulle dette gi en skattesats på 32,4 %.

Overgangsregel for aksjeinntekter

Det er behov for overgangsregler i de tilfeller overskudd som er beskattet med 27 % (eller 28 %) i selskapet blir beskattet med 41 % når overskuddet tas ut som utbytte etter at nye regler er innført. Utvalget foreslår imidlertid bare en svært begrenset overgangsregel om at utbytte skattlegges med en lavere sats det året reformen innføres. Etter Revisorforeningens syn er det nødvendig med en videre overgangsregel.

Kildeskatt på renter og royalty

Som et tiltak for å motvirke overskuddsflytting foreslår utvalget at det skal innføres kildeskatt på rentebetalinger og royalty ut av landet.  Norsk kildeskatt reduserer det skattemessige motivet for å sette en høy pris på royaltybetalingene eller rentene.

Revisorforeningen mener forslaget slik det er presentert av utvalget er for dårlig utredet. Dessuten har forslaget en usikker side mot EØS-retten. Man bør avvente til BEPS-prosjektet kommer med sine anbefalinger knyttet til dette området. 

Endring i merverdiavgiftssatsene

Utvalget foreslår et tosats-system der man beholder den generelle satsen på 25 %, men der dagens nullsats og laveste sats (8 %) økes til 15 %, tilsvarende dagens sats på matvarer. 
 
Revisorforeningen mener at forslagene er dårlig utredet, og ikke innebærer noen forenkling for de næringene som blir berørt av forslagene. Skal det gjennomføres store endringer i merverdiavgiftssystemet, mener vi det bør settes ned et eget utvalg for å utrede dette nærmere.

Merverdiavgift i finansiell sektor

Revisorforeningen er enig med utvalget i at det kan være hensiktsmessig å innføre en ordning med merverdiavgift på gebyrbelagte tjenester for finansiell sektor. Forslaget er imidlertid alt for dårlig utredet og bør sammenholdes med hvordan finansielle tjenester behandles i andre land. 

Forslaget om å innføre merverdiavgift på rentemarginer bør ikke gjennomføres. Så langt vi kan se er ikke dette gjennomført i noe annet land.