DN: Utskriftsplikten bør gå rett i papirkurven

Dagens Næringsliv gir i dag på lederplass full støtte til Revisorforeningen i spørsmålet om innføring av generell kvitteringsplikt ved kontantsalg.

Publisert: Bokføring
DN leder 260418.JPG

«Tanken er god, men dette er håpløst» skriver avisen, og legger til at «det er lov å tenke seg om før man lager nye regler med tanke på å komme svart arbeid og avgiftsunndragelser til livs».

De skriver videre at:

«Nye, moderne kassaapparater vil i prinsippet gjøre det umulig å belaste kortet uten at transaksjo­nen registreres i kassen. Dermed vil det eventuelt være ved bruk av kontanter at obligatorisk kvitte­ring på papir vil ha noe for seg. Norge er, som Revisorforeningen påpeker, helt i verdenstoppen på kortbruk. Og den beskjedne andelen som fortsatt foretrekker kontanter, er i rask tilbakegang».

«Løsningen må da være å pålegge utskrift av kvittering når kunden benytter kontanter. De som ber om det, må selvsagt også få med seg papirlappen hjem. En generell utskriftsplikt innebærer en helt unødvendig ressurssløsing som i tillegg påfører butikkene ekstra kostnader. «Kostnadene vil bestå i et hav av papirruller og ombygging av systemer. Papirflommen kan bli en liten miljøbombe,» sier leder i Revisorforeningen Per Hanstad».

«Når denne flommen neppe vil gi noe meningsfullt bidrag i kampen mot den svarte økonomien, er saken klar: Utskriftsplikten bør gå rett i papirkurven».