ISQM 1 og 2: Standarder for kvalitetsstyring trer i kraft fra 15.12.22
I henhold til ISQM 1 skal revisjonsfirmaer utforme, implementere, overvåke og evaluere det overordnede systemet av kvalitetsstyring (System of Quality Management/SQM). Formålet er å gi sikkerhet for at firmaet oppfyller de påkrevde kvalitetsmålene. Revisorforeningens veiledning: «Kvalitetsstyring i et revisjonsforetak» er bygget på revisorloven og ISQM1, og er et godt verktøy for å møte kravene.
Standarden har krav til revisjonsfirmaenes styring og kontroll, lederskap og kultur og innfører en risikovurderingsprosess som skal brukes for å vurdere risikoene for at man ikke oppnår kvalitetsmålene og utforme tiltak som håndterer disse risikoene.
Krever mer overvåking
Den krever også mer omfattende overvåking for å identifisere svakheter som krever korrigerende handlinger og for å gi grunnlag for å evaluere den overordnede effektiviteten av ISQM. Formålet med veiledningen er å gi praktisk hjelp til å oppfylle pliktene til organisering av virksomheten og kvalitetsstyring i revisorloven kapittel 7 og ISQM 1. Veiledningen krever at Revisjonsfirmaene gjør egne vurderinger og tilpasninger for hva som gjelder for deres virksomhet.
Et system for kvalitetsstyring
ISQM 1 og 2 krever at firmaene har utformet og implementert et system for kvalitetsstyring innen desember 2022. Om du ikke har startet arbeidet enda anbefaler vi å sette i gang nå, enten ved bruk av vår veiledning eller egne maler basert på standarden.
Veiledningen følger de åtte kvalitetsområdene i ISQM 1. De enkelte kravene til retningslinjer, rutiner og tiltak i revisorloven kapittel 7 og i standarden, behandles i forbindelse med de kvalitetsområdene de gjelder.
Åtte kvalitetsområder
Det er følgende åtte kvalitetsområder i ISQM 1:
- Gjennomføring av risikovurderinger
- Styring og ledelse
- Etiske krav og uavhengighet
- Aksept og fortsettelse av klientforhold
- Utførelse av oppdrag
- Ressurser
- Informasjon og kommunikasjon
- Overvåking og utbedring
I tillegg omtales:
- Årlig evaluering av kvalitetsstyringssystemet
- Dokumentasjon av kvalitetsstyringssystemet