Skatteoppkreverfunksjonen overføres fra kommunene til Skatteetaten
Fra 1. november 2020 overtar Skatteetaten ansvaret for skatteoppkreveroppgavene som kommunen har i dag. Skatteetaten vil med dette få et helhetlig ansvar for fastsetting, innkreving og kontroll av skatter og avgifter.
Etter denne datoen er det ikke lenger skatteoppkrever (kemner) i kommunen.
Oppgavene som overføres til Skatteetaten i november er blant annet innkreving av restskatt, skatt til gode, tilleggsforskudd, forskuddstrekk, arbeidsgiveravgift, motregning og utleggstrekk knyttet til skattekrav, skatteattester og konto-/saldoutskrift for skatt og avgift.
Saker under behandling kan bli tildelt ny saksbehandler/kontaktperson etter overføringen til Skatteetaten.
Kommunene vil fortsatt ha ansvar for innkreving av kommunale krav.
Henvendelser via Altinn
Henvendelser som tidligere er sendt til skatteoppkreverkontoret/kemnerkontoret i Altinn, skal nå sendes til Skatteetatens organisasjonsnummer 974 761 076.
Postadressen til Skatteetaten er som før:
Postboks 9200 Grønland, 0134 Oslo.