Bransjeundersøkelsen 2021

Hver fjerde ikke-partner i ekstern revisjon vurderer å bytte jobb. Det viser Revisorforeningens bransjeundersøkelse som ble gjennomført høsten 2021.

I de største revisjonsselskapene er tallene enda høyere – hver tredje ikke-partner vurderer å bytte jobb de neste 12 månedene.

De som har svart på bransjeundersøkelsen er medlemmer i Revisorforeningen og ansatte i revisjonsselskapene. Undersøkelsen ble sist gjennomført i 2019.

Årsaker til ønske om å bytte jobb

Det er forskjeller mellom hva menn og kvinner oppgir som viktigste årsaker til ønsket om å bytte jobb:

• For kvinner er hovedårsaken for mye overtid (61 %), mens menn ønsker høyere lønn (59 %)
  • Et ønske om å prøve noe nytt er andrevalg for både kvinner (49 %) og menn (57 %)

Viktige faktorer ved valg av arbeidsgiver

Kvinner og menn vektlegger faktorene ved valg av arbeidsgiver litt forskjellig.

Kvinner

• Inspirerende kolleger og godt arbeidsmiljø (85 %)
  • Balanse karriere/privatliv (79 %)
  • Utfordrende og interessante arbeidsoppgaver (78 %)

Menn

• Utfordrende og interessante arbeidsoppgaver (79 %)
  • Konkurransedyktig lønn (77 %)
  • Balanse karriere/privatliv (70 %)

Resultatene fra bransjeundersøkelsen 2021 med filtreringsmuligheter

Vi har lagt resultatene fra årets bransjeundesøkelse i PowerBI slik at du selv kan filtrere resultatene på ulike parametere, eksempelvis stillingstittel og kjønn.

Det er laget en egen oversikt med filtreringsmuligheter for lønn.

Revisorforeningens bransjeundersøkelse 2021