Erik Sønsterud har vært i revisjon i to omganger

Sønsterud har hatt en rekke toppstillinger i næringslivet. Siste foreløpige post på CVen er konsernsjef i Elkjøp, som han forlot i mars i år. – Mitt fundament er fra jobbing i revisjon, sier han.

Erik Sønsterud Kapital kopi.jpg
Statsautorisert revisor Erik Sønsterud er ikke tvil om at noen år i revisjon er en svært god ballast å ha når man har ambisjoner om toppjobber i næringslivet. Sønsterud er en av foredragsholderne under Revisortreffet i Oslo 8. juni.

– Revisjonsutdannelsen og mine år som praktiserende revisor har vært en veldig god og viktig bakgrunn for meg. Jeg har over snittet kjennskap til både skatt og regnskap, og det har utvilsomt vært veldig viktig når man skal være med på å bygge opp økonomiavdelinger. Jeg har også hatt stor nytte av alle rådgivningsoppdragene jeg var involvert i og som alle var knyttet opp mot kompetansen fra revisjon. Mitt fundament er definitivt fra jobbing i revisjon, sier han.

Fantastisk karrierestart

Erik Sønsterud begynte i Cooper & Lybrand (nå PWC) i 1992 umiddelbart etter at han var ferdig med siviløkonomstudiet på BI i Sandvika.

– Det var et fantastisk sted å starte karrieren. Kompetansen blant de ansatte var svært høy, og jeg var involvert i mange spennende selskaper i mange forskjellige bransjer.

Første runde i revisjon varte i seks år, og Sønsterud fikk også med seg høyere revisorstudium ved NHH i løpet av disse årene.

– I 1998 valgte jeg å hoppe av revisjonskarrieren da jeg ble headhuntet til Søndenfjeldske (nå Subsea 7) som finansdirektør.

Lokket til comeback

Sønsterud var også innom Oslo Børs og Nasdaq-noterte Infocus før han igjen var tilbake i revisjon i 2002.

– Jeg ble lokket tilbake til PwC og jobbet som partner der fra 2002 til 2008. Jeg jobbet tett med store selskaper som Statoil, Norske Skog, Yara og Elkem, og det er ikke tvil om at min bakgrunn som finansdirektør var veldig viktig på disse oppdragene.

I 2008 fikk han tilbud om å ta over som adm. direktør i PwC Norge.

– Det var et karrierevalg å takke nei til dette. Jeg savnet å sitte i en bedriftsledelse å ta beslutninger, og ikke bare gi råd. Det var også litt vel mye compliance knyttet til revisjon, mens jeg var mest opptatt av å gjøre kundene fornøyd.

Sønsterud takket da heller ja til et jobbtilbud fra Møller Mobility Group.

– En fantastisk familie å jobbe for. Jeg jobbet som finansdirektør der fra 2008 til 2017.

I 2017 ble han ansatt som finansdirektør i Elkjøp Nordic.

– Jeg rykket ytterligere et steg opp i Elkjøp og jobbet som konsernsjef der frem til jeg måtte slutte i mars i år. Akkurat nå er jeg på jobbjakt, men jeg har god tid.

God ballast

– Revisorene har vært igjennom en grundig og systematisk opplæring. Skal du fungere som revisor, er du nødt til å forstå prosessene og det som er grunnlaget for regnskapet. Analyse er svært viktig, og du er i tillegg nødt til å være datadrevet, sier han.

Sønsterud har 12 år i revisjon på CVen.

– Jeg hadde definitivt ikke vært der så lenge hvis det hadde vært kjedelig. To år, som mange jobber der nå, er for kort tid. Du bør ha tålmodighet til å jobbe i revisjon i minst fire–fem år. Da kommer du høyere opp i systemet, og arbeidsoppgavene blir langt mer spennende. Du får tidlig lederansvar, og det er svært nyttig å ha med seg i en videre karriere i næringslivet, avslutter Sønsterud.

Denne artikkelen sto også i spesialbilaget Kapital - Regnskap og rådgivning - Finansavisen 2. juni 2023.