Har du innspill til forenklinger for næringslivet?

Regjeringen har som mål å gjennomføre forenklinger for 11 milliarder kroner inneværende regjeringsperiode. Så langt er det forenklet for 3,6 milliarder, og nå ønsker de din hjelp til å få frem nye og gode forenklingsforslag.

Forfatterpresentasjon Stephen.png

Tiden begynner å bli knapp for å nå målsetningen som etter planen skal være oppfylt innen 2025.

Gjennom å forenkle offentlige tjenester, prosesser og regelverk skal regjeringen redusere byråkrati og administrativt arbeid og øke effektiviteten på tjenestene. Det skal bli enklere og starte, drive og jobbe i norske bedrifter.

Har lansert «Forenklingsportal»

I april lanserte næringsdepartementet en egen forenklingsportal. Målet er å få dem som har «skoa på», som vet hva som fungerer og ikke fungerer, til å sende inn sine forslag.

Forenklingsportalen - Vestre og Karen.jpg
Revisorforeningen og norske revisorer jobber aktivt med å identifisere effektive forenklinger for næringslivet. Her er tidligere næringsminister Jan Christian Vestre og adm. direktør Karen Kvalevåg i Revisorforeningen under lanseringen av forenklingsportalen.

– Vi skal passe på at nye reguleringer som innføres, skal være minst mulig byrdefulle. Det aller viktigste er imidlertid å jobbe med forenklinger der ledere og medarbeidere ser at det trengs, sa daværende næringsminister Jan Christian Vestre da forenklingsportalen ble lansert.

I forenklingsportalen kan du i tillegg til å legge inn forenklingsforslag, også følge status i de forenklinger som allerede er gjennomført og de som løpende gjøres.

De viktigste forenklingene

Til nå er 85 ulike tiltak gjennomført eller i prosess for gjennomføring. De største og kanskje viktigste finner du nedenfor. En utfyllende liste
finner du i forenklingsportalen.

• Skatteetaten kommer med en ny dialogbasert skattemelding, nå også for aksjeselskaper. Rundt 750 000 selskaper kan nå levere skattemeldingen gjennom en forenklet prosess.
  • Tolletaten jobber med å digitalisere og forenkle rutinene for varer som krysser grensen.
  • Nærings- og fiskeridepartementet jobber med å forenkle og øke brukervennligheten i virkemiddelapparatet gjennom «Én vei inn».
  • Løsøreregisteret er lansert på ny, digital plattform. Tidligere har næringslivet måttet vente fire dager på lån. Nå kan lån utbetales samme dag det tinglyses.
  • Digital selskapsetablering er lansert. Tidligere kunne det ta opptil 30 dager å få etablert et selskap. Gjennom et privat-offentlig samarbeid er løsningen heldigitalisert. Målet er at næringsdrivende kan etablere selskap på 24 timer.
  • Byggesøknader som sendes inn til det offentlige, er nå digitalisert og forenklet.

Les mer på Forenklingsportalen