Menneskerettigheter - åpenhetsloven

Redegjørelse etter åpenhetsloven for Revisorforeningen. For regnskapsåret 1. januar – 31. desember 2024.

I Revisorforeningen arbeider vi for å sikre ansvarlighet og verdige forhold i egen virksomhet og i vår verdikjede. Sentralt i dette er etterlevelse av arbeidstaker- og menneskerettigheter både overfor våre egne ansatte og ansatte hos våre leverandører, i tråd med nasjonal lovgivning og internasjonalt anerkjente prinsipper og standarder.

Revisorforeningen har vedtatt en policy som skal fremme ansvarlighet og verdige forhold i hele vår verdikjede, og arbeider med å gjennomføre våre aktsomhetsvurderinger etter åpenhetsloven.

I arbeidet med aktsomhetsvurderinger har vi identifisert områder med risiko for negativ påvirkning på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Vi har valgt områdene med høyest risiko for negative påvirkninger i kombinasjon med størst påvirkning, og prioritert disse for videre oppfølging. Hensikten med en slik risikobasert tilnærming er å få størst mulig effekt av ressursene vi bruker for å bidra til å stanse, forebygge eller redusere risiko for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Beskrivelse av virksomheten

Konsernet Revisorforeningen består av morselskapet Den norske Revisorforening og det heleide datterselskapet DnR Kompetanse AS.

Revisorforeningen er en interesse- og kompetanseorganisasjon for statsautoriserte revisorer i Norge. Foreningen arbeider innen områdene rammebetingelser, kommunikasjon og profilering av revisjon. Hovedaktivitetene i DnR Kompetanse AS er faglig informasjon/veiledning, kursvirksomhet, utgivelse av tidsskrifter, samt sekretariat for Norsk Regnskapsstiftelse.

Revisorforeningen har 26 ansatte og har kontorer i Indekshuset på Solli plass i Oslo.

Aktsomhetsvurderinger

Revisorforeningen gjennomfører aktsomhetsvurderinger i tråd med FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter, og OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper.

Trinn 1: Forankre ansvarlighet

Styret i Revisorforeningen vedtok «Policy for etterlevelse av åpenhetsloven for Revisorforeningen» våren 2023, og det ble da forankret i styret at vi gjennomfører aktsomhetsvurderinger i virksomheten. Videre har arbeidet forankring i Revisorforeningens strategi.

Det ble tidlig etablert en arbeidsgruppe med ansvar for implementeringen av pliktene som følger av åpenhetsloven. Arbeidet med å innarbeide aktsomhetsvurderinger i våre rutiner og retningslinjer ble påbegynt i 2023 og videreført i 2024.

Høsten 2023 gjennomførte vi tiltak for å informere alle ansatte om åpenhetsloven, både om kravene i loven og arbeidet i Revisorforeningen, og gjennom dette å øke bevisstheten om temaet hos alle ansatte.

Planene med å innarbeide aktsomhetsvurderinger i løpende drift er under arbeid. Vi har i 2024 prioritert våre ressurser på de identifiserte risikoområdene. Aktsomhetsvurderinger er derfor ikke i sin helhet nedfelt i rutiner for løpende innkjøp. Dette vil vi følge videre opp i 2025.

Trinn 2: Kartlegg og vurder negativ påvirkning

Risiko for negativ påvirkning

Da Revisorforeningen startet arbeidet med aktsomhetsvurderinger i 2023, gjennomførte vi en omfattende leverandørkartlegging. Kartleggingen gjorde vi basert på totale innkjøp og leverandører i regnskapet for 2022. Vi vurderte da alle våre leverandører med tanke på hvilken iboende risiko for negativ påvirkning disse kan ha på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. I kartleggingen skilte vi mellom kategoriene lav, medium og høy risiko for negativ påvirkning. Vi oppdaterer leverandørkartleggingen årlig med informasjon om kjøp av varer og tjenester og nye leverandører. Vi gjør også en revurdering av kategoriene årlig.

Vår vurdering er at den primære risikoen for negativ påvirkning ligger utenfor egen virksomhet, nærmere bestemt hos leverandører og spesielt i utvidet leverandørkjede. Vi har kategorisert våre kjøp i type anskaffelser og vurdert hvilke objektive risikofaktorer som finnes for den typen anskaffelser, både selve virksomheten våre leverandører utfører og bakover i verdikjeden.

De objektive risikofaktorene kan knytte seg til:

  • Produkter/materialer
  • Tjenester som ytes
  • Landspesifikk risiko

I arbeidet har vi brukt kilder som DFØs høyrisikoliste, International Trade Union Confederations (ITUC) rapport om landrisiko og informasjon på arbeidstilsynets sider som gjelder risikobransjer.

I tillegg til de objektive – eller iboende risikofaktorene, kan det være forhold ved leverandørene som medfører at det er risiko for brudd på grunnleggende arbeidstakerrettigheter (leverandørspesifikk risiko).

I arbeidet med å kartlegge kategorier av innkjøp, finner vi følgende:

En stor andel av våre innkjøp mener vi som utgangspunkt er knyttet til lav iboende risiko for brudd på menneske- eller arbeidstakerrettigheter. Det betyr ikke at risikoen er fraværende, men det er anskaffelser vi prioriterer lavest når det gjelder videre oppfølging. Dette gjelder blant annet følgende kategorier av anskaffelser, og hovedandelen av våre innkjøp:

  • Innkjøp av kompetansetjenester fra revisjonsselskap, advokater og konsulenter som inngår i vår kursproduksjon
  • Medlemskontingenter til interesseorganisasjoner

Vi har også enkelte kategorier av leveranser hvor vi har identifisert noen mulige risikofaktorer, men hvor vår vurdering er at den objektive eller iboende risikoen er medium. Her er det identifisert risikofaktorer, men risikoen er likevel vurdert lavere enn høy. Dette gjelder blant annet følgende kategorier av anskaffelser:

  • Tjenesteleveranser innen områdene lyd og lys (til konferanser og kurs)
  • Programvarelisenser og tilhørende tjenester
  • Bank og forsikring

Både for kategorien lav og medium risiko har hovedbegrunnelsen for vurderingen vært at det er tjenesteleveranser i Norge og at arbeidstakere i bransjene som er omtalt ofte har ordnede arbeidsforhold og ikke er kjent som særskilte risikobransjer.

I tabellen under har vi listet de kategorier av anskaffelser hvor vi har identifisert høyere iboende risiko for brudd på menneske- eller arbeidstakerrettigheter. Dette er primært relatert til våre støttefunksjoner. Det er også disse kategoriene vi har prioritert med tanke på leverandørspesifikk oppfølging og videre iverksetting av tiltak for forebygging, stansing eller gjenoppretting. Det betyr ikke at vi mener risikoer i andre kategorier er uten betydning, men vi anerkjenner at vi må prioritere de risikoene som er høyest.

Kategoriene vi vurderer å ha høyest risiko er i stor grad de samme for 2024 som for 2022 og 2023, med unntak av to kategorier. Vi har det siste året endret risikovurdering for kategoriene «kurslokaler» og «kantinetjenester og servering» fra medium til høy risikokategori. Vi understreker at det ikke er konkrete hendelser som har utløst denne endringer, men en nærmere vurdering og oppdatering av kjennskap til risikoforhold i disse bransjene.

Følgende kategorier av anskaffelser er knyttet til høyest risiko for negativ påvirkning:

Kategori av anskaffelser  Risikofaktorer 
Eiendomsdrift/vaktmestertjenester 
IT-tjenester og utstyr  
Innkjøp av frukt, kaffe og te til kontoret    
Kontormøbler
Kontorrekvisita og profilartikler  
Renhold 
  • En næring preget av lav organisasjonsgrad, uoversiktlig organisering, utfordringer knyttet til arbeidsvilkår (lønn, arbeidstid mv.), utstrakt bruk av underleverandører og risiko for sosial dumping.
  • HMS-forhold slik som bruk av kjemikalier
Kurslokaler
  • Våre kurslokaler er ofte hoteller eller andre steder hvor det tilbys serveringstjenester, renhold og annet arbeid som utføres av ufaglærte arbeidstakere
  • Objektive risikofaktorer knyttet til arbeidstid, lønn og tids- og arbeidspress med lav grad av selv- og medbestemmelse.
  • Stående arbeid
  • Unge arbeidstakere
  • Risikofaktorer knyttet til renhold, se over.
  • Se ellers Overnatting og servering - STAMI NOA
Kantine og servering
  • En næring preget av lav organisasjonsgrad, uoversiktlig organisering, utfordringer knyttet til arbeidstid, lønn og ofte også tids- og arbeidspress med lav grad av selv – og medbestemmelse.
  • HMS-risiko relatert til hyppig kontakt med vann og såpe
  • Stående arbeid
  • Unge arbeidstakere
  • Se ellers Overnatting og servering - STAMI NOA

For kategoriene av anskaffelser hvor vi har vurdert den objektive risikoen for brudd på menneskerettigheter eller arbeidstakerrettigheter å være aller høyest, har vi gjennomført aksjoner for å innhente mer leverandørspesifikk informasjon. Dette gjelder kategoriene IT-utstyr, eiendomsdrift og renholdstjenester.

Våre tiltak for leverandørspesifikk oppfølging og informasjonsinnhenting inkluderer gjennomgang av nettsider, kartlegging av sertifiseringer, innhenting av redegjørelser etter åpenhetsloven, søk på arbeidstilsynets sider, avholdelse av møter og oppfølging på e-post. Dette er et pågående og kontinuerlig arbeid. Vi har ikke gjennomført leverandørspesifikk oppfølging av kategoriene kontormøbler, kontorrekvisita og innkjøp av kaffe/te. Disse kategoriene er beskjedne i omfang i Revisorforeningen. Anskaffelser knyttet til kurslokaler, kantine og servering er klassifisert til høy risiko i 2024 og vil prioriteres for videre oppfølging i 2025.

Faktisk negativ påvirkning

Hos en leverandør av IT-tjenester og utstyr er det identifisert faktiske brudd hos flere underleverandører som har identifisert negative konsekvenser hos sine underleverandører igjen. De identifiserte avvikene er omfattende og berører svært mange arbeidstakere langt bak i verdikjeden. Funnene er innenfor områdene:

  • Ulovlige arbeidstakergebyrer betalt av utenlandske arbeidere, tilbakeholdelse av lønn, urettmessig bruk av rekrutteringsgebyrer
  • Overtidsarbeid i strid med lokal lovgivning og utilstrekkelig fritid for ansatte.
  • Underbetalte arbeidstakere, arbeidstakere uten kontrakt, svart arbeid og brudd på arbeidstidsbestemmelser
  • Avvik innenfor området helse og sikkerhet, herunder manglende rømningsveier og sanitærforhold

Listen er ikke uttømmende, men gir et innblikk i hvilke risikoforhold som finnes i vår utvidede verdikjede. Revisorforeningens påvirkning her er riktignok indirekte, men vi ønsker å være transparente på de utfordringene våre anskaffelser kan bidra til. Vi vurderer at omfanget av rapporterte avvik hos den aktuelle leverandøren er et tegn på at arbeidet med aktsomhetsvurderinger fungerer i henhold til formålet. Det er svært alvorlige avvik, men positivt at informasjonen kommer frem.

Det er ikke avdekket faktiske avvik hos andre leverandører.

Trinn 3: Stans, forebygg eller reduser

Den aktuelle leverandøren som har avdekket avvik har fulgt opp at sine leverandører stanser, forebygger, reduserer eller gjenoppretter avvik. Det er ifølge leverandørens redegjørelse gjennomført en rekke tiltak for å stanse den negative påvirkningen, herunder:

  • Stans i - og forbud mot arbeidstakergebyrer, endring i retningslinjer, revisjon av overholdelse av oppdaterte retningslinjer
  • Tilbakebetaling av lønn og gebyrer
  • Skjerpede rapporteringsrutiner for arbeidstid og overtid
  • Plan og tidslinje for korrigering av negative avvik knyttet til helse og sikkerhetsrelaterte funn
  • Dialog med arbeiderne
  • Opplæring
  • Økt bruk av tilsyn og evalueringer

Listen over tiltak for å stanse, forebygge, redusere og gjenopprette er ikke uttømmende og gjelder et stort antall underleverandører. Arbeidet er dessuten pågående hos leverandør og underleverandører. Revisorforeningen anerkjenner at vår størrelse gir oss begrenset innflytelse på våre leverandører. Hovedandelen av avvikene som er avdekket er dessuten identifisert flere ledd bak i verdikjeden. Revisorforeningens rolle og bidrag til å stanse, forebygge og redusere negativ påvirkning er derfor gjennom indirekte påvirkning. Våre gjennomførte tiltak er:

  • Avholde årlig møte med gjennomgang av fremdrift i aktsomhetsvurderinger og utfordringer som har dukket opp
  • Bedt om – og inngått – ny kontrakt med aktuell leverandør, med ordlyd som tydeliggjør ansvaret for oppfølging av negative konsekvenser på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold

Trinn 4: Overvåk gjennomføring av resultater

Dette trinnet handler om å sikre at vi har nok informasjon til å vurdere om tiltakene vi iverksetter faktisk har ønsket effekt, og at de faktisk virker. Ønsket utfall er å forebygge, redusere eller stanse vår negative påvirkning på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

På tidspunkt for avleggelse av denne redegjørelsen er det for de fleste tiltak for tidlig å vurdere om disse har ønsket effekt, eller om vi må foreta justeringer. Dette vil være gjenstand for løpende oppfølging fremover.

Trinn 5: Kommuniser

Denne redegjørelsen er en del av trinn fem - kommunikasjon.

I tillegg er vår policy for etterlevelse av åpenhetsloven for å fremme menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, publisert på våre nettsider.

Vi har også etablert en rutine for å sikre at vi besvarer alle informasjonsforespørsler fra publikum på en hensiktsmessig måte og i samsvar med kravene i § 6 i åpenhetsloven. Vårt kontaktpunkt for alle henvendelser om åpenhetsloven er [email protected].

I 2023 holdt to av arbeidsgruppens medlemmer et webinar om «Åpenhetsloven – en praktisk tilnærming» som ga innblikk i hvordan vi har jobbet med åpenhetsloven til ca. 140 kursdeltakere. Vi har også delt fra vårt arbeid på senere kurs, og i dialog med våre medlemmer og andre.

Trinn 6: Gjenopprett 

Som åpenhetsloven krever, vil vi sørge for eller samarbeide om gjenoppretting og erstatning der det er nødvendig, jf. åpenhetsloven § 4 bokstav f.

Oslo, 9. april 2025 

 

Johan Lid Nordby (sign) Erik H. Lie (sign.) Reidar Ludvigsen (sign.)
Anne Gudrid Tomterstad (sign.) Torunn Berg (sign.) Silje Witzøe (sign.)
Anette Oftedal (sign) Herman Skibrek (sign.) Anders Ivar Nereng (sign)
Lasse Andersen (sign.) Monica Hansen (sign.) Siv-Karin Randeberg (sign.)
Katrine Syversen Bjertnes (sign.) Karen Kvalevåg (sign.)  

Arkiv