Kredittsalg er blitt en risikosport – slik beskytter du deg mot svindel

Regnskapsjuks fører til at norske bedrifter hvert år svindles for store verdier. Og omfanget øker.

Forfatterpresentasjon Stephen.png

Skal du unngå å bli utsatt for svindel, og sikre sunne forretningsrelasjoner, er det helt avgjørende å gjennomføre grundige kundeundersøkelser før varer og tjenester leveres på kreditt. Du kan ikke stole blindt på offentlig tilgjengelige regnskaper.

Svindelmetoden som truer norske bedrifter

I Norge har vi generelt stor tillit til at opplysninger i offentlige registre, slik som Regnskapsregisteret, er korrekte. Men er de alltid det?

Mann uten ansikt.jpg
Kjenn din kunde: Bedragerier basert på forfalskede regnskaper er et økende problem. Det er derfor helt avgjørende å gjennomføre grundige kundeundersøkelser før varer og tjenester leveres på kreditt.

Svaret er dessverre, nei. Det er ingen systematisk kontroll av innsendte regnskaper. Helt lovlig kan disse endres flere år tilbake i tid uten at spørsmål stilles. Slike endringer kan selvsagt være helt legitime, men det er viktig å være klar over at også kriminelle nå for alvor har fått opp øynene for denne muligheten.

Ved hjelp av falske regnskaper, som gir inntrykk av god kredittverdighet, manipulerer kriminelle dagens kredittmodeller. Og når grunnlaget disse modellene bygger på er feil, blir mange bedrifter forledet til å ta viktige avgjørelser basert på feilaktige opplysninger.

En svindelmetode som har økt betydelig i omfang de siste årene, er faktisk uhyre enkel: Selskaper som omsetter under revisjonsplikt, er ikke underlagt noen form for kontroll ved innsending av regnskaper. Dette skaper et vindu i systemet som svindlere utnytter.

Slik utføres svindelen

  1. Overtakelse av selskap: Svindleren kjøper eller overtar et selskap med lite omsetning eller svak drift, eller ved at en forestående oppløsning reverseres. Ikke sjelden inngår misbruk av ID i slike svindeloperasjoner.
  2. Tilpasning av selskapets profil: Selskapet endrer formål, bransjekode og annen informasjon for å tilpasse seg kravene fra kredittgivende selskaper. Alt for å fremstå som mer kredittverdig. Biler og byggevarer er populære svindelobjekter og selskapene endrer ofte bransjekoder relatert til transport eller håndverk.
  3. Forfalsking av regnskaper: Svindleren sender inn falske regnskaper, ofte som en ny versjon av allerede innleverte regnskap, og gjerne for flere år bakover i tid. De endrer nøkkeltall som salgsinntekter, egenkapital, eiendeler og resultater for å gi inntrykk av økonomisk stabilitet, lønnsomhet og vekst.
  4. Utnyttelse av kreditt: Når selskapet ser stabilt og kredittverdig ut, begynner svindleren å hente ut verdier. Dette skjer raskt, ofte gjennom omfattende kjøp av varer og tjenester på kreditt. Når kreditorene oppdager svindelen, er selskapet gjerne tømt for verdier, og svindleren har flyttet videre.

Hvordan beskytte seg mot svindel?

For å unngå å bli offer for svindel, og sikre sunne forretningsrelasjoner, må du selv gjøre grundige undersøkelser både av nye og eksisterende kunder.

I dag er det mange digitale løsninger som gir tilgang til detaljert informasjon om selskaper, herunder økonomisk status, eierskap og juridiske forhold. Enkelte portaler, som f.eks. Enin, bruker flagg for å gi innsikt, og disse gir deg en rask og visuell indikasjon på forhold du bør være oppmerksom på. Flaggene markerer områder som økonomiske utfordringer, endringer i ledelse eller juridiske saker som krever nærmere vurdering.

Anbefalte tiltak:

  1. Nøkkelinformasjon: Løsningen bør gi tilgang til detaljert informasjon som gjør det enkelt å vurdere et selskaps økonomiske helse og stabilitet.
  2. Analyser eierskap og styring: Identifiser mulige risikoer knyttet til eierstrukturen eller ledelsen. Historiske data er viktige i denne sammenheng, som tidligere konkurser e.l.
  3. Vurder juridiske forhold: Få innsikt i eventuelle rettslige saker eller regulatoriske utfordringer som kan påvirke selskapets evne til å oppfylle avtaler.
  4. Overvåk løpende: Skaff deg et godt verktøy for løpende overvåkning, som også gir varsler om endringer som kan påvirke selskapets tilstand, slik at du kan handle proaktivt.
  5. Historikk og flagg: Undersøk tidligere innsendinger av regn-skaper og vær oppmerksom på endringer som kan indikere svindel. Enin bruker flaggfunksjonen for å identifisere kritiske forhold.
regnskap og flagg.jpg
Kjenn din kunde: I Enin-portalen flagges alle vesentlige forhold. Det gir deg en god indikasjon på om noe er galt.

Konklusjon

I et samfunn hvor tillit har vært og er en grunnpilar, er det nå viktigere enn noen gang å være på vakt. Svindlerne utnytter dette, og metodene blir stadig mer sofistikerte. Derfor må du ruste deg med kunnskap og verktøy for å unngå å bli svindlernes neste offer.

Ved å bruke digitale verktøy som f. eks. Enin, kan du gjøre grundige undersøkelser, sikre sunne forretningsforbindelser og beskytte deg mot de stadig mer sofistikerte svindelmetodene som truer næringslivet og vår tillitskultur.

tidslinje.jpg
Tidslinjen i Enin gir god oversikt over viktige historiske hendelser i selskapet.