Kunstig intelligens: Hvordan komme i gang?

Kunstig intelligens (KI) kan være svært nyttig også for små bedrifter. Likevel viser undersøkelser at mange norske bedrifter foreløpig har en avventende holdning til teknologien.

Envato - kunstig intelligens.jpg
Menneskelignende intelligens: KI innebærer at maskiner kan lære av erfaring, analysere data og utføre oppgaver som tradisjonelt er utført av mennesker.

Næringslivsorganisasjonen NHO avdekker i en undersøkelse fra september 2023 at kun 15 prosent av bedriftene i Norge bruker KI i sin daglige drift. Av disse igjen er det kun halvparten som svarer at de tester ut KI i deler av bedriften. Bare hos 5 prosent av bedriftene er KI en gjennomgripende del i virksomheten. 

Forfatterpresentasjon Stephen.png

Det er også store bransjeforskjeller. Innen finans har 43 prosent tatt KI i bruk i den daglige driften, og i sjømatnæringen er andelen 27 prosent. Og den er økende. I andre enden av skalaen, hvor de fleste små og mellomstore bedrifter befinner seg, er andelen lav. Unntaket er blant oppstartsbedrifter, hvor flere jobber aktivt med ulike KI-løsninger.

Norden ligger samlet rimelig godt an målt opp mot andre land, men Norge ligger langt bak våre nordiske naboland på faktisk bruk av KI. Det må vi som nasjon ha som mål å gjøre noe med.

KI vil endre arbeidshverdagen vår

Kunstig intelligens vil utvilsomt endre måten mange av oss jobber på. Det er derfor viktig å utforske mulighetene og ta teknologien i bruk der det er fornuftig. Brukt riktig, er dette gode verktøy for innovasjon og effektivisering av arbeidsprosesser.

Her er noen trinn som kan være fornuftig å følge for å komme i gang med KI i din bedrift:

Utforsk: Forstå hva KI er, og hva den kan bidra med:

  • KI er kort fortalt teknologi som gir maskiner menneskelignende intelligens. Det innebærer at maskiner kan lære av erfaring, tilpasse seg ny input og utføre oppgaver som tradisjonelt er utført av mennesker.
  • Den kanskje mest åpenbare nytten ved KI er automatisering av rutineoppgaver, analyse av store datamengder og som verktøy for å gi prediktiv innsikt.

Bruk av KI i små bedrifter:

  • Start med en strategisk plan: Identifiser hvilke områder i virksomheten som kan dra nytte av KI. Sett klare mål og prioriter oppgaver.
  • Velg riktig teknologi: Utforsk KI-verktøy og plattformer som passer for din bedrift. Skaff deg oversikt over hva som er beste praksis.
  • Datainnsamling og -kvalitet: Samle inn relevant data og sørg for at det er av høy kvalitet. KI er avhengig av gode data.
  • Opplæring og kompetanse: Sørg for at ansatte har nødvendig opplæring og forståelse av KI-teknologien.
  • Test og juster: Start med mindre prosjekter og test løsningene. Juster og optimaliser etter behov.

I Norge mangler over 90 prosent av virksomhetene retningslinjer for bruk av kunstig intelligens.

Vær bevisst på etiske spørsmål knyttet til KI, som personvern, forutinntatthet (bias) og ansvar. Kvalitetssikring er viktig. Bruker du KI til eksempelvis utforming av tekst og ved rekruttering, må mennesker alltid ha siste hånd på verket.

Og husk også at det er viktig å tilpasse all KI til din bedrifts unike behov og ressurser.

Et konkurransefortrinn

KI kan gi deg en betydelig konkurransefordel. Allerede nå brukes KI til å automatisere rutineoppgaver som datainnsamling og fakturering. Dermed frigjøres ressurser til mer strategisk arbeid. Kundeservice forbedres med KI-drevne chatbots som raskt håndterer forespørsler, og avanserte analyser gir bedrifter bedre innsikt i kundeadferd og markedsendringer.

Språkmodeller som ChatGPT og CoPilot er lavthengende frukter for deg som vil utforske. De kan for eksempel rydde opp i Excel-ark, lese lange PDF-filer for å trekke ut essensen, og søke opp informasjon på nettet. God kommunikasjon med disse modellene krever klare beskrivelser av hva man ønsker, og konsise spørsmål gir best resultater.

KI mot AGI

I dag er kunstig intelligens oftest brukt til spesifikke oppgaver som kundeservice og dataanalyse. KI-systemer er designet for å håndtere definerte oppgaver med høy effektivitet, som å anbefale produkter basert på kundens tidligere kjøpshistorikk, eller forutse maskinvedlikehold ved å analysere sensordata.

Fremtidens KI – Generell kunstig intelligens (AGI) – vil kunne løse et bredere spekter av oppgaver på en måte som minner om menneskelig intelligens. Dette betyr at AGI vil kunne tilpasse seg nye situasjoner og håndtere flere oppgaver uten spesifikk opplæring, noe som gjør den i stand til å møte komplekse utfordringer i virksomheten. Å utvikle AGI er utfordrende fordi måten vi mennesker tenker, forstår og løser oppgaver på, er kompleks. Vi tar ofte beslutninger basert på intuisjon og erfaring, noe som er vanskelig å gjenskape i maskiner. AGI vil derfor gi bedrifter som tar det i bruk et konkurransefortrinn gjennom å automatisere komplekse beslutningsprosesser som i dag krever menneskelig innsikt og erfaring.

Hvordan lære mer om mulighetene?

Digital Norway er en organisasjon som har flere gode introkurs innenfor temaet. Digital Norway er en non-profit startet i 2017 av 15 engasjerte næringslivsaktører for å få fart på digitaliseringen av norsk næringsliv, med et spesielt fokus på små og mellomstore bedrifter. Det kan være et godt sted å begynne.

Du finner mer om dette på digitalnorway.com

Digital Norway - introkurs.png
Digital Norway tilbyr mange gode introkurs for deg som vil vite mer om KI.