Lån i eget AS kan bli dyrt

Mange har fortsatt ikke fått med seg, eller har glemt at det er skattepliktig å låne fra eget aksjeselskap. Låneopptaket skattlegges som utbytte, så slike lån kan bli dyre for aksjonæren.

Forfatterpresentasjon Børge.png

Etter at det ble innført skatt på utbytte i 2006, valgte mange aksjonærer å ta opp lån i selskapet i stedet for å ta ut utbytte. Det kan nok ha vært så som så med realiteten bak mange av disse lånene, om de var ment å bli tilbakebetalt. Skattemyndighetene så seg etter hvert lei på disse lånene og det ble derfor innført en særregel om at lån fra selskap til personlig aksjonær skattemessig skal beskattes som utbytte. Regelen gjelder for lån tatt opp 7. oktober 2015 eller senere, dagen da forslaget om å innføre skatteplikt ble fremmet.

Norske pengesedler.jpg
Lån i eget selskap skattlegges som utbytte, og kan bli dyre for aksjonæren. Skatteplikten gjelder også lån og sikkerhetsstillelse til deltakere i selskaper som er likestilt med AS, eksempelvis ANS og DA.

Skatteplikten gjelder i utgangspunktet også for kortsiktige lån og såkalt mellomregningskonto, men det er unntak for lån under 100 000 kroner som tilbakebetales innen 60 dager, se nedenfor.

Skatteplikten gjelder for lån og for sikkerhetsstillelse fra aksjeselskap til personlig aksjonær og dennes nærstående personer (ektefelle, barn, foreldre og visse andre nære slektninger). Reglene gjelder også om lånet blir gitt fra et annet selskap i samme konsern. Lån mellom selskaper omfattes ikke, selv om selskapene er eid av samme personlige aksjonær.

Skatteplikten gjelder også lån og sikkerhetsstillelse fra selskaper som er likestilt med aksjeselskap, og lån eller sikkerhetsstillelse fra selskap med deltakerfastsetting (ANS, DA mv.) til personlig deltaker.

Unntak

Regelen er svært streng, så det var nødvendig å innføre noen unntak for lån som kunne blitt gitt selv om låntaker ikke var aksjonær:

• Lån/sikkerhetsstillelse fra finans foretak til aksjonær som eier aksjer i foretaket
  • Kreditt under 100 000 kroner som innfris innen 60 dager
  • Kundefordringer som er et ledd i selskapets ordinære virksomhet, dersom fordringen innfris innen 30 dager

Lån/sikkerhetsstillelse til arbeidstaker som ikke eier mer enn fem prosent av aksjene eller stemmene. Aksjer eid av nærstående personer teller med når en skal beregne om femprosentgrensen er overskredet.

Tilbakebetaling

Mellom selskapet og aksjonæren er lånet fortsatt et lån, selv om aksjonæren er skattlagt. For å unngå at aksjonæren blir skattlagt to ganger for det samme beløpet, skal tilbakebetaling av et slikt skattlagt lån legges til inngangs verdien og skattemessig innbetalt kapital på aksjene. Utbytte som aksjonæren får etter at det er gjennomført en slik tilbakebetaling, vil da være skattefritt opp til det til bakebetalte beløpet.

Skattlagte lån kan også gjøres opp ved å vedta et utbytte som ikke utbetales, men som motregnes mot lånet. Denne utbytteutdelingen vil da ikke bli skattlagt. Vær oppmerksom på at slik motregning ikke er mulig etter aksjeloven hvis lånet er større enn utbyttegrunnlaget etter aksjeloven § 8-1, vanligvis egenkapitalposten «annen egenkapital» i selskapet.

Renter

Det er ikke nødvendig å beregne renter på lån som er skattlagt som utbytte.