Momsendring gjør leasing av personbiler dyrere enn kjøp med lånefinansiering
Stortinget har nylig endret bilutleie- og persontransportbransjens tilbakeføringsregler for moms. Endringene har slått særlig negativt ut for leasing av personbiler som vil kunne bli et langt dyrere produkt.
Det er i første rekke personbiler med fossil- eller hybridmotor som rammes, mens elbiler vil rammes i den grad de avgiftsbelegges.
Hva lovendringen betyr
Bilutleie- og persontransportvirksomheter kan i motsetning til andre aktører fradragsføre moms ved kjøp av personbiler. Når de senere selger bilene, er dette momsfritt, siden salg av brukte biler er fritatt fra moms.
Virksomhetene må tilbakeføre en del av momsfradraget hvis bilen selges innenfor en innlåsingsperiode. Tidligere var innlåsingsperioden fire år og til bakeføringen ble beregnet med en gunstig sjablong.
Stortinget har fra 1. juni i år endret tilbakeføringsreglene. Innlåsingsperioden er utvidet fra fire til åtte år, og momsbeløpet som må tilbakeføres ved salg i innlåsingsperioden, er justert opp for å reflektere bilens markedsverdi.
Eksempel med Mazda CX30
For en populær bil som Mazda CX-30, med en startpris på 470 300 kroner, skal leasingselskapet nå tilbakeføre rundt 45 000 i moms når bilen selges etter tre års endt leasing. Tidligere var dette beløpet ca. 13 500 for leasingselskapet, eller kroner 0 ved salg etter endt fire-årsperiode, da innlåsingsperioden tidligere kun varte i fire år.
Momsen som tilbakeføres ender opp som en ren kostnad for leasingselskapet. For at leasingselskapet ikke skal tape på endringen, må de videreføre ekstrakostnaden på 31 500 til leasingkunden – pluss 25 % i ikke-fradragsbar moms.
Alt annet likt, kan man regne med at etter sommeren har det blitt 40 000 dyrere å lease CX-30 som følge av lovendringen (med unntak av elbil-versjonen).
Hvorfor leasing blir dyrere
Lovendringen er forklart med at fradragsreglene hittil har vært for gunstige for leasing-bransjen, noe som har gjort det mulig å «rense» biler for moms.
Lovendringen tar imidlertid ikke hensyn til at man ved leasing må betale moms på flere tjenester som ikke momsberegnes ved lånefinansiert kjøp, som enkelte forsikrings- og finansieringstjenester som normalt er unntatt moms.
For Mazdaen vår, med en finansieringsrente på 5 %, kasko og tre års leasing, vil den ekstra momsbelastningen på disse – ellers avgiftsunntatte finansielle tjenestene – utgjøre rundt 25 000 kroner i moms i leasingperioden ved normal prising av ytelsene ut mot kunde.
Ved å beholde den ugunstige avgiftsberegningen for utgående moms for leasingbransjen, samtidig som avgiftsfordelen med fradragsføring av inngående moms betydelig reduseres, er det veldig høy risiko for at leasing av personbil fremover vil ende opp som et dyrere produkt enn lånefinansiert kjøp av personbil. Vi kan ikke se rasjonalet bak at det skal være en avgiftsmessig forskjellsbehandling av finansieringsformene.
Allerede ugunstig for privatpersoner
For privatpersoner kommer leasing allerede enda dårligere ut på grunn av gjeldende skatteregler. Ved valg av lånefinansiering fremfor leasing kan privatpersoner fradragsføre rentekostnaden på ca. 60 000 over treårsperioden, som gir ca. 13 000 kroner i redusert betalbar skatt. Leasingkostnader kan privatpersoner ikke fradragsføre skattemessig.
Lite fremtidsrettet endring
Lovendringen medfører at det fremover vil kunne bli dyrere å lease personbiler sammenlignet med lånefinansiert kjøp. Forskjellen får virkning når det er beregnet moms på bilen, altså i hovedsak for fossil- og hybridbiler etter dagens regler.
Endringen er ifølge lovforarbeidene blant annet ment å fremme kjøp av elbiler. Det fremkommer imidlertid ikke at reglene ligger an til å bli endret igjen hvis elbiler får høyere moms i fremtiden.
Mye tyder på at den reelle endringen man sitter igjen med er at leasing av personbiler nå er blitt et mindre gunstig alternativ sammenlignet med lånefinansiert kjøp. Endringen vil særlig ramme personkunder, kommunenes hjemmehjelptjenester, samt selskaper med firmabilordning for ansatte.
Leasingselskapene kan imidlertid unngå tilbakebetalingsplikten på én måte – dersom selskapene etter endt leasingperiode eksporterer bilene ut av landet fremfor å selge bilene på det norske markedet. En unntaksregel begrunnet i EØS-regler sier at leasingselskapet da slipper å betale tilbake momsen. Tilsvarende får leasingselskapet da tilbakebetalt en andel av betalt engangsavgift av samme grunn.
Leasingselskapene står i dag for ca. 35 % av alle nybiler som registreres i Norge, og nærmere 60 % (!) av alle hybridbiler.
Myndighetene har nå gitt leasingselskapene et kraftig incentiv til å fremover konsekvent eksportere sine 3 år gamle driftssikre, lavutslipps, bruktbiler og fjerne dem fra det norske markedet. Effekten av dette grepet er vanskelig å spå. Men en av Europas eldste bilparker kan nå ligge an til å bli enda eldre og dyrere.