Endringer i bokføringsforskriften mv. fra juni 2024

Skattedirektoratet fastsatte 27. juni 2024 etterlengtede endringer i bokføringsforskriften. Endringene gjelder i hovedsak oppfølging av forslag fra Norsk RegnskapsStiftelse som Finansdepartementet sendte på høring 11. mai 2016.

De viktigste endringene i bokføringsforskriften som trådte i kraft 27. juni 2024:

• Grensen for kravet til å føre prosjektregnskap er endret til fem ganger folketrygdens grunnbeløp. Det innebærer for det første en betydelig økning, fra kr 300 000 til p.t. kr 620 140 (størrelsene er eksklusive merverdiavgift). For det andre gjør det at kravet inflasjonsjusteres løpende. Folketrygdens grunnbeløp justeres normalt en gang i året, fra 1. mai.
  • I bokføringsforskriften § 3-1 femte ledd er det nå åpnet for at også poster i kunde- og leverandørspesifikasjoner kan fremkomme som totaler, dersom transaksjoner og andre regnskapsmessige disposisjoner fremkommer enkeltvis og oppsummert i underliggende spesifikasjon, og er kontrollerbare mot totalene. Dette er i tråd med Norsk RegnskapsStiftelses opprinnelige forslag.
  • Kravet til spesifikasjon av merverdiavgift endres. Det samme gjelder kravet til å dokumentere innførselsmerverdiavgift. Endringene henger bl.a. sammen med endringer i skattemeldingen for merverdiavgift fra 1. januar 2017, i forbindelse med at forvaltningsansvaret for innførselsmerverdiavgift ble overført fra Tolletaten til Skatteetaten.
  • Presisering av når fakturering av varer og tjenester som er unntatt eller fritatt fra merverdiavgift kan forskuddsfaktureres:
    • Varer og tjenester som er unntatt fra merverdiavgiftsloven kan forskuddsfaktureres
    • Varer og tjenester som er fritatt for merverdiavgift kan forskuddsfaktureres, dersom avgiftsfritaket kan dokumenteres etter bestemmelsene i merverdiavgiftsforskriften kapittel 6 på det tidspunkt salgsdokumentet utstedes
    • I omtalen av forskriftsendringene minner skatteetaten om at dersom det er behov for betaling før fritak kan dokumenteres, kan dette løses ved å be om et finansielt forskudd.
  • Bokføringsforskriften § 5-6 første ledd bokstav b og skattebetalingsforskriften § 5-11-2 første ledd bokstav b er endret fra "navn og stilling" til bare "navn". Opplysningen om stilling har i praksis sjelden noen selvstendig betydning for å kunne knytte lønnsutbetalinger mv. til rett person.

I tillegg til å følge opp høringen fra 2016 er enkelte bestemmelser i bokføringsforskriften som inneholder feil begreper og henvisningsfeil rettet opp.

Skattedirektoratet er kjent med at det også er andre bestemmelser i bokføringsforskriften som må oppdateres, og informerer om at dette vil skje i forbindelse med en ordinær høringsprosess.

Forskriftsendringene trer i kraft straks, med unntak av § 3-1 første ledd nr. 8 (spesifikasjon av merverdiavgift) som trer i kraft 1. mars 2025.