Toveis bekreftelse kan hindre selskapstyveri

Revisorforeningen mener at det må gjøres mer for å hindre selskapstyveri, det at noen uberettiget kan få fjernet styremedlemmer og daglig leder i registrene og få registrert seg selv i stedet. Dette tar vi opp i vårt høringssvar til nye lover om Foretaksregisteret og Enhetsregisteret.

Revisorforeningen er enig i at det er behov for nye lover og forskrifter for registrene som er tilpasset dagens behov og krav. Etter Revisorforeningen mening har Enhetsregisteret og Foretaksregisteret en sentral rolle i første linje av bekjempelsen av økonomisk kriminalitet og arbeidslivskriminalitet. For å kunne ivareta denne rollen på en forsvarlig måte, er det behov for å ha systemer og kontroller som gir tilfredsstillende sikkerhet for at dataene i registrene er korrekte.

Vi foreslår toveis bekreftelse for å hindre selskapstyveri.

Med dagens system og de forslagene som ligger i de nye lovene vil det fortsatt være for enkelt å urettmessig overta et selskap. Vi mener at enhver endring av opplysninger i Foretaksregisteret og Enhetsregisteret som gjelder personer med roller i foretaket, må bekreftes av de personene som opplysningene gjelder.

Før et avtroppende styremedlem eller daglig leder fjernes fra registeret, må vedkommende bekrefte endringen med en sikker elektronisk signatur. På samme måte må et nytt styremedlem eller daglig leder bekrefte endringen før vedkommende registreres med rollen i registeret. Med det lovforslaget som er fremmet, vil det fortsatt være for enkelt å få registrert opplysninger på grunnlag av for eksempel en generalforsamlingsprotokoll som i sin helhet er forfalsket.

Informasjon om konserntilknytning

Kravet i Enhetsregisterloven om at selskap som inngår i konsern skal rapportere konsernoversikter er videreført i det nye lovutkastet. Vi mener at denne informasjonen bør heller hentes inn og gjøres tilgjengelig på annen måte. Opplysninger om eierskap og konserntilknytning er vesentlig informasjon både for myndigheter og allmennheten, men må innhentes én gang for å gjøre belastningen for næringslivet lavest mulig.

Vi anbefaler at dette vurderes i lys av det arbeidet som er satt i gang med en konseptvalgutredning i Skatteetaten og Brønnøysundregistrene knyttet til tilgjengeliggjøring av aksjeeierinformasjon for offentlig sektor, opplysningene som skal registreres i det nye registeret over reelle rettighetshavere, den informasjonen om konserntilknytning som rapporteres til Statistisk sentralbyrå og informasjonen som rapporteres til Skatteetaten i skattemeldingen.