Statsbudsjettet 2025 - avgift

Det foreslås redusert mva-sats for vann og avløpsavgifter fra 1. mai. Det legges også opp til en betydelig økning i flere miljøavgifter.

Redusert mva-sats for vann og avløpstjenester

Regjeringen foreslår å redusere merverdiavgiftssatsen for vann- og avløpstjenester fra 25 til 15 prosent. Reduksjonen skal gjelde både tilknytningsgebyr og årsgebyr knyttet til forbruk, uavhengig av om tjenestene leveres av kommunale eller private aktører. Forslaget er forventet å gi husholdningene en årlig avgiftslettelse på mellom 500 og 1 500 kroner.

Entreprenør- og håndverkstjenester knyttet til etablering av privat vannforsyning og avløpsanlegg foreslås ikke omfattet av den reduserte satsen.

Det tas sikte på at den reduserte merverdiavgiftssatsen på 15 prosent vil tre i kraft fra 1. mai 2025. Nærmere avgrensninger for hvilke tjenester som omfattes av den reduserte satsen, vil bli fastsatt i forskrift. Forslaget vil bli sendt på høring i løpet av 2024.

Grensen for bagatellmessig verdi

Grensen for varer med bagatellmessig verdi i mva-forskriften foreslås justert opp fra 100 til 200 kroner.

Endringen har betydning for:

• Avgiftsunntatt varesalg fra veldedige organisasjoner
  • Avgiftsunntatt varesalg ifm. kulturelle arrangementer – eksempelvis programmer og suvenirer
  • Avgiftsunntatt utdeling av gaver og reklameeffekter

Forslaget er sendt på høring. Det tas sikte på at endringen skal tre i kraft fra 1. januar 2025.

Sjablongavgift gjeninnføres ved salg av drosjer

Persontransport- og bilutleievirksomheter fikk med virkning fra 1. juli 2024 endrede mva-regler ved videresalg av brukte kjøretøy. Etter de nye reglene skal slike virksomheter nå tilbakebetale en andel av opprinnelig fradragsført mva. basert på bilens markedsverdi, fremfor sjablongfastsatt verdi som gjaldt tidligere.

Regjeringen foreslår nå å endre reglene tilbake til gammel ordning med sjablongberegning for drosjenæringen.

Øvrige avgiftsendringer

Fossilbiler

Fossilbiler får redusert årlig trafikkforsikringsavgift (530 kr pr år) og veibruksavgift på bl.a. bensin reduseres med 0,60 kroner per liter. Reduksjonene har sammenheng med økning av CO2-avgifter som vil gi dyrere drivstoff.

Statens avgiftstap grunnet elbilfordelene beregnes til 49 milliarder.
Co2-avgifter.

Avgiftssatsene for bensin, mineralolje, ikke-kvotepliktig luftfart, naturgass og LPG økes med 16 pst. utover prisjustering. Totalt provenyeffekt estimeres til totalt 2,7 mrd kroner.

Økte avgifter på utslipp vil berøre næringslivet, blant annet gjennom økte priser på transport

Det foreslås også innføring av redusert CO2-avgift for fiske og fangst i fjerne farvann, samt for bunkring av skip i utenriks sjøfart. Sistnevnte forutsetter at innføringen er i tråd med statsstøtteregelverket.

Endringer i andre miljøavgifter

Avgift på miljøgiftene SF6, HFK, PFK oppjusteres og med 16 %.