Skattemeldingen - personlig næringsdrivende

Skattemeldingen for enkeltpersonforetak er akkurat den samme som skattemeldingen for privatpersoner, men du må i tillegg legge inn næringsopplysninger. Fristen for å levere skattemeldingen for næringsdrivende er 31. mai.

Enkeltpersonforetak kan velge å levere skattemeldingen direkte på skatteetaten.no eller fra regnskapssystemet sitt.

Du får varsel fra skatteetaten når skattemeldingen er klar.

Hvis du bruker regnskapssystem, og dette systemet støtter innsending av skattemelding, kan du starte i regnskapssystemet. Enkeltpersonforetak med revisjonsplikt må levere næringsspesifikasjonen gjennom et regnskap- eller årsoppgjørssystem.

Hvis du ikke vil bruke et regnskapssystem kan de fleste enkeltpersonforetak levere skattemeldingen sin med næringsspesifikasjon direkte på skatteetaten.no.

For å kunne fylle ut skattemeldingen og næringsspesifikasjonen er du avhengig av å ha avsluttet regnskapet og dessuten ha relevant informasjon fra tredjeparter tilgjengelig. Dette gjelder blant annet:

  • årsoppgave fra banker og finansinstitusjoner,
  • beholdnings- og transaksjonsoversikter fra megler,
  • deltakeroppgaver fra ANS eller NOKUS hvis du har andeler i slike selskaper,
  • aksjeoppgave (RF-1088) fra selskaper der du eier aksjer,
  • skjema «A07 a-melding avstemming» fra a-ordningen hvis du har lønnsutbetalinger.

Skatteavregningen for forrige inntektsår kan også være praktisk å ha tilgjengelig. Hvis enkeltpersonforetaket eier en bil, må du registrere en del ekstra informasjon. Da må du ha kjøreboken klar.

I næringsspesifikasjonen skal du oppgi alle inntekter, kostnader og eiendeler som gjelder enkeltpersonforetaket. Gjeld skal du kun opplyse om hvis det er registrert på organisasjonsnummeret. Hvis gjelden er knyttet til deg som privatperson, skal den stå i skattemeldingen.

I skattemeldingen skal alt som gjelder deg personlig føres. Det er viktig at du sjekker at ingenting er registrert begge steder. Hvis noe står begge steder, må du fjerne den ene oppføringen.

Fradrag

Noen fradrag er forhåndsutfylt, mens andre må du selv føre opp. Eksempel på vanlige fradrag du kan ha krav på er:

  • Mobiltelefon, bredbånd, telefon, m.m.
  • Pensjon, sykepenger og forsikring
  • Oppstartkostnader
  • Anskaffelser (avskrivning av kostnader)
  • Kontor og hjemmekontor

Les mer på skatteetaten.no om Tema og fradrag for enkeltpersonforetak. 

Under 50 000 kroner i driftsinntekter

Når du åpner næringsspesifikasjonen første gang, får du noen spørsmål. Et av disse er om du har driftsinntekter over 50 000 kroner. Om du svarer nei på dette, får du en enkel næringsspesifikasjon som er tilpasset deg.