Momskompensasjon for frivillige lag og foreninger

Frivillige lag og foreninger kan få kompensert merverdiavgiften de har betalt på kjøp av varer og tjenester. Ordningen skal fremme frivillig aktivitet og administreres av Lotteri- og stiftelsestilsynet. Det åpnes for søknader i april og søknadsfristen er 1. september. Utbetaling skjer i midten av desember.

Over to milliarder kroner ble kompensert i 2022

Ordningen er rammestyrt. Det betyr at utbetalinger fra ordningen avgrenses til det beløpet som er bevilget av midler til ordningen.
Samlet vil det ikke bli utbetalinger utover rammen. Blir det søkt om mer enn tildelt ramme, vil hver enkelt søker få en prosentvis avkortning, og dermed få utbetalt mindre enn det det er søkt om.

I praksis har det de to siste årene blitt gitt en tilleggsbevilgning til ordningen som gjør at alle søkere har fått kompensert merverdiavgiften fullt ut. For 2023 er bevilgningene økt med 125 millioner kroner, til totalt 2,025 milliarder kroner.

Hvem kan søke om momskompensasjon?

seile.jpg

For å søke må dere må være registrerte i Frivillighetsregisteret, og frivillig innsats må være en viktig del av virksomheten. Frivillig virksomhet er aktiviteter som ikke er fortjenestebasert. Det kan være aktivitet innen idrett, kunst og kultur, humanitært arbeid, arbeid for barn og unge, tro og livssyn og mye annet.

Er organisasjonen knyttet til et sentralledd enten organisatorisk og/eller gjennom vedtekter, skal søknad sendes via sentralleddet. Typiske sentralledd er Norges idrettsforbund, Norges Røde Kors og Norske Kvinners Sanitetsforening.

Hvordan det søkes

Søknad skal sendes til Lotteri- og stiftelsestilsynet. På deres nettsider (lottstift.no) finnes søknadsskjema sammen med god informasjon og veiledning.

Søkeren kan velge mellom en forenklet eller en dokumentert søknadsmodell. Består organisasjonen av flere ledd, må alle ledd i organisasjonen velge samme modell.

Forenklet modell

Ved forenklet søknad tas det utgangspunkt i foreningens totale driftskostnader siste regnskapsår. Fra dette beløpet skal det trekkes fra eventuelle finansposter, og det må gjøres noen avgrensninger og fradrag før man kommer frem til beløpet man kan søke om.

Ved forenklet modell gis det kompensasjon uavhengig av hva organisasjonen faktisk har betalt i merverdiavgift. Også kostnader til for eksempel lønn vil dermed inngå i søknadsbeløpet. Modellen legger til grunn at det i gjennomsnitt er 35 % av de totale kostnadene som er belastet med merverdiavgift, og tar på denne måten hensyn til at organisasjonen har lønn og andre kostnader uten merverdiavgift.

Dokumentert modell

Ved dokumentert modell skal søkerens faktiske kostnader til merverdiavgift oppgis. Søknadsbeløpet vil utgjøre det beløpet laget eller foreningen har betalt i merverdiavgift,
etter at det er gjort fradrag for kostnader som ikke er kompensasjonsberettigede.

Søkere må benytte en av disse modellene, men kan endre modell fra år til år hvis det er ønskelig.