Slik gjør vi norske selskaper til bærekraftsvinnere

Når norske selskaper nå må rapportere inn alt fra klimautslipp til energiforbruk, får norske revisorer en avgjørende rolle. Derfor er hele bransjen nå tilbake på skolebenken.

Bærekraft-bilde-1-web-1100x520.jpg

EU har satt seg som mål å bli klodens første utslippsfrie kontinent. De stiller nå strenge krav til rapportering på bærekraft gjennom det såkalte CSRD-direktivet (Corporate Sustainability Reporting Directive), noe som påvirker både offentlige og private virksomheter.

– EU krever omstilling her og nå. Bærekraft handler ikke lenger om omdømmet til bedriftene – det handler om lønnsomhet og et være eller ikke være, sier Karen Kvalevåg, leder i Revisorforeningen.

Alle må rapportere på bærekraft

Fra og med 2024 må alle større, børsnoterte selskaper med mer enn 500 ansatte rapportere inn alt fra klimautslipp, energiforbruk og sosialt ansvar sammen med årsrapporten. Allerede fra 2025 må større foretak begynne rapporteringen. Små og mellomstore bedrifter er foreløpig fritatt, men må forberede seg på å overleve i en stadig mer bærekraftfokusert virksomhet. Manglende bærekraftsinnsats kan føre til økt risiko og utfordringer med overlevelse for selskaper.

Bærekraft-Kirkeby-500x500.jpg
– Kravene er omfattende, men nødvendige for å gi god nok informasjon til å ta de riktige valgene. sier Kjersti Okstad Kirkeby.

De siste årene har rundt 150 selskaper gitt ut bærekraftsrapporter frivillig. Fra og med i år vil 2000 foretak bli pålagt det samme.

Undersøkelser viser manglende bevissthet om påvirkningen, og revisorbransjen jobber aktivt med å etterutdanne revisorer for å sikre tillit gjennom attestasjon og signatur i bærekraftsrapportene.

Frem til i dag har revisorer først og fremst hatt ansvar for at helheten i den finansielle informasjonen til virksomhetene stemmer. Revisorer har i alle år sett årvåkent på årsregnskap, rapporter og beretninger, og på våre felles vegne sørget for at informasjonen er etterprøvd og utfordret, og til å stole på.

– Nå trenger vi også tillit til at det vi gjør i det grønne skiftet, er reelt. For skal vi sammen lykkes med en livsnødvendig omstilling, må vi stole på at næringslivet snakker sant og tar ansvar, sier Kirkeby.

En hel bransje på skolebenken

Revisorer skal veilede norske selskaper og verifisere det som rapporteres. I år er derfor flere hundre revisorer tilbake på skolebenken på Akademiet for bærekraftsrapportering, i regi av Revisorforeningen og de største revisjonsselskapene.

En av de første som deltok og fullførte på Bærekraftsakademiet, var Julie Sofie Pehrson, revisor i KMPG.

– Det nye EU-direktivet, med standardiserte krav til rapportering, vil gjøre det mye enklere å sammenligne selskapene, og det vil gjøre grønnvasking vanskeligere. Som revisorer har vi en helt sentral rolle i dette skiftet, og det er det spennende å være med på. Vi opplever at jobben vår bare blir enda viktigere fremover, sier revisor Julie Sofie Pehrson.

Bærekraft-Ingvild-Rieve-Kristiansen.jpg
– Bærekraft har alltid interessert meg. Det er givende å arbeide for økt tillit til at bedriftenes rapportering faktisk stemmer, sier Ingvild Rieve Kristiansen.

Også kollega Ingvild Rieve Kristiansen deltok på Akademiet for bærekraftsrapportering. Gjennom satsingen ruster selskapet seg for omstilling og de nye arbeidsoppgavene som kommer.

Hensikten med CSRD er at rapporteringen skal tvinge frem faktisk adferdsendring i virksomhetene. I tillegg til revisorer i egne rekker har revisjonshusene derfor invitert med både ledere, regnskapssjefer, kontrollere og bærekraftansvarlige på kundesiden – for å sikre en felles forståelse av hva direktivet faktisk innebærer.

– For at vi skal lykkes med endringene må bærekraftrapporteringen være like solid som den finansielle rapporteringen i årsrapportene. Det er viktig at vi etterutdanner både egne revisorer og kundene våre, sier Kjersti Okstad Kirkeby, som har hovedansvar for innholdet på akademiet og er en av foredragsholderne.

En øvelse i åpenhet og ærlighet

– Bedriftene må tenke nytt om bærekraft – i alle ledd i virksomheten. Vår rolle er å sikre at rapporteringen er til å stole på. Åpenhet er nøkkelen fremover, sier Nabil El Hamouti, revisor i BDO.

Han er opptatt av å bygge kunnskap nå, før de nye kravene virkelig treffer og var på plass da Akademiet for bærekraftsrapportering holdt kurs våren 2023.

– Tidligere har noen virksomheter brukt bærekraft og positive tiltak som en del av markedsføringsstrategien, og ikke nødvendigvis vært helt åpne om eventuelle utfordringer. I fremtiden vil det bli viktigere for virksomheter å være ærlige også om utfordringene og tydelig kommunisere hva de vil gjøre for å forbedre seg, sier han videre.

– Akademiet er en fantastisk kickstart, avslutter El Hamouti.