Ingen forsinkelsesgebyr ved innsending av årsregnskapet før 1. september

Regnskapsregisteret kommer til å unnlate å innkreve forsinkelsesgebyr så lenge årsregnskapet er sendt inn innen utløpet av august.

Det påpekes fra Regnskapsregisterets side at det likevel er svært ønskelig at årsregnskapene sendes inn så snart som mulig.

Revisors skriftlig kommunikasjon til styret og i revisjonsberetningen ved for sen avholdelse av generalforsamling og avleggelse av årsregnskap

Fristen for å avholde generalforsamling hvor årsregnskapet vedtas er lovbestemt i aksjeloven og regnskapsloven til 6 måneder etter balansedagen. Som følge av spørsmål fra flere medlemmer, vil vi gjøre oppmerksom på det som står i eksempelsamling revisjonsberetninger s. 85:

"...Fullstendig årsregnskap foreligger ikke innen den lovmessige fristen
Manglende overholdelse av fristen bør normalt kommuniseres skriftlig til styret, jf. revisorloven § 9-5. Kravet i tidligere revisorlov om å avgi revisjonsberetning også "når årsregnskap ikke foreligger eller er ufullstendig", er ikke videreført i ny revisorlov. Det er tilstrekkelig å avgi revisjonsberetning etter at regnskapet er avlagt, selv om det blir avlagt etter fristen. Hvis årsregnskapet ikke er vedtatt av styret slik at det kan godkjennes i generalforsamlingen innen fristen 30. juni, vurderer revisor hvor lang fristoverskridelsen er og hvilken betydning dette har for aksjeeierne. En oversittelse av fristen vil ofte ikke være noe alvorlig brudd på aksjeloven som det er behov for å omtale i revisjonsberetningen. Omtale bør vurderes ved gjentatte overskridelser av lengre varighet, eller der revisor av andre årsaker anser at brukerne av revisjonsberetningen bør gjøres kjent med forholdet. ..."

Se i denne sammenheng også eksempel P-3 Andre forhold – årsregnskapet avlagt etter lovens frist.