Økokrims hurtig-guide for revisorer: Rapportering av mistenkelige forhold

Økokrim har utarbeidet en hurtig-guide for revisorer som skal gjøre det enklere å følge opp rapporteringspliktene etter hvitvaskingsloven. Ha den gjerne liggende på skrivebordet!

Økokrim hos Revisorforeningen 0924.jpg
Rapportering av mistenkelige forhold: Økokrim lanserer hurtig-guide for revisorer. Her fra Økokrimledelsens besøk hos Revisorforeningen nylig. Fra venstre: Fagdirektør Geir Kjetil Finneide, Økokrim, spesialetterforsker Morten Bamble, Økokrim, fagdirektør Kai Morten Hagen, Revisorforeningen, økokrimsjef Pål Lønseth, adm. direktør Karen Kvalevåg, fagsjef rammevilkår Espen Knudsen og fagsjef revisjon Ruben Bjerketveit fra Revisorforeningen.

Pengene er selve livsåren i den profittmotiverte kriminaliteten. Denne kriminaliteten truer den viktige tilliten i næringslivet og svekker tryggheten i samfunnet vårt. Næringsvirksomhet utnyttes i altfor stor grad til å gjennomføre økonomisk kriminalitet og hvitvaske kriminelt utbytte. Revisorer har en viktig rolle i å forhindre at næringsvirksomhet kan utnyttes på denne måten.

Rapportering av mistenkelige forhold til Økokrim etter hvitvaskingsloven, er et av de sentrale verktøyene revisorene har i kampen mot økonomisk kriminalitet og hvitvasking. Dette forutsetter at vi er i stand til å oppdage de røde flaggene.

Two-pager_heading.png

Økokrims hurtig-guide kan være til god hjelp. Den angir i stikkords form en rekke eksempler på mistenkelige forhold som har resultert i innrapporteringer fra revisorer (MT-meldinger). Du får også to eksempler på slike MT-meldinger.

Ha gjerne hurtig-guiden liggende på skrivebordet, og vær oppmerksom på forhold av den typen som er listet opp der!