Statsbudsjettet for 2025 - skatt

Ingen «monsterskatt», avvikling av den ekstra arbeidsgiveravgiften, men innstramminger i utflyttingsskatten er de største nyhetene i skattedelen av statsbudsjettet for 2025 som ble fremlagt 7. oktober.

Ingen endringer i fritaksmetoden og aksjonærmodellen

Det foreslås ingen endringer i fritaksmetoden eller aksjonærmodellen i denne omgang.

Ingen monsterskatt

Det fremmes ikke forslag til nye regler for skattlegging av privat konsum i selskap slik det var foreslått i høringsnotat 9. mai 2022. Det betyr at dagens regler med skattlegging etter det såkalte Storhaugen Invest-prinsippet videreføres.

Ingen særregel for fradrag for tap på kundefordringer mellom nærstående

Forslaget i høringsnotat 14. mai 2024 om å innføre en særregel som avskjærer fradrag for tap på kundefordringer mellom nærstående der fordringen blir stående uoppgjort mer enn 12 måneder, er ikke omtalt i statsbudsjettet for 2025.

I og med at forslaget ikke er omtalt i statsbudsjettet, er det vanskelig å si om forslaget likevel kan bli fremmet på et senere tidspunkt.

Ekstra arbeidsgiveravgift på høye lønninger avvikles

Som varslet i Revidert nasjonalbudsjett 2024 foreslår regjeringen at den midlertidige ekstra arbeidsgiveravgiften på lønnsinntekter over 850 000 kroner avvikles fra 1. januar 2025.

Utflyttingsskatten

Regjeringens viderefører i hovedsak forslaget til innstramminger som har vært på høring, jf. høringsnotat 20. mars 2024, men det gjort noen justeringer slik at forslaget nå er noe lempeligere.

Den viktigste i forslaget er at utflyttingsskaten nå skal betales, enten umiddelbart, i rentefrie rater over 12 år eller ved utløpet av 12-årsfristen med renter.

Den viktigste forskjellen i forhold til høringsnotatet er at det foreslås at beløpsgrensen for å bli omfattet av utflyttingsskatten øker fra 500 000 kroner til 3 millioner kroner og at dette beløpet gjøres til et bunnfradrag.

I tråd med høringsnotatet foreslås det imidlertid lav nedre grense på 100 000 kroner for å fastsette utflyttingsskatt ved overføring av aksjer mv. til mottaker bosatt eller hjemmehørende i utlandet.

En annen forskjell fra høringsnotatet er at det nå foreslås at arvingen, på nærmere vilkår, kan tre inn i avdødes utflyttingsskatteposisjoner ved den utflyttingsskattepliktiges død.

Skattesatser

I hovedsak holdes skattesatsene uendret, herunder justeringsfaktoren på utbytte (1,72). Men personfradraget økes fra 88 250 kroner til 108 550 kroner. Samtidig reduseres maksimalt minstefradrag i lønn og pensjon. Minstefradraget i lønn reduseres fra 104 450 kroner til 92 000 kroner. Endringen gagner personer med lave inntekter mest, og sikrer at det ikke betales skatt på alminnelig inntekt under 200 000 kroner. Da betales bare trygdeavgift.

Frikortgrensen økes fra 70 000 kroner til 100 000 kroner. Dette gjøres ved å øke nedre grense for å betale trygdeavgift fra 69 650 kroner til 99 650 kroner.

Innslagspunktene i formuesskatten øker med 3,5 prosentpoeng. Skattesatsene er uendret.

Endringer i beløpsgrenser

En del beløpsgrenser i skattesystemet som har stått stille i mange år, økes.

• Beløpsgrensen for skattefrie ansatterabatter økes til 10 000 kroner.
  • Den generelle beløpsgrensen for lønnsopplysningsplikt økes til 2 000 kroner.
  • Beløpsgrensen for skattefritt salg av bær og hageprodukter mv. økes til 10 000 kroner.
  • Grensen for skattefri utleie av egen fritidsbolig og korttidsutleie av egen bolig økes til 15 000 kroner.

I tillegg foreslås noen mindre lettelser i reisefradraget og lemping av toårsregelen for pendlere ved å oppheve tidsbegrensningen for pendlere som bor på brakke.

Opsjoner i arbeidsforhold

Det foreslås å utvide ordningen for skattlegging av opsjoner i selskap i oppstarts- og vekstfasen noe. Ordningen utvides til å omfatte selskaper som i inntektsåret før tildelingstidspunktet gjennomsnittlig hadde 150 årsverk eller færre og en balansesum på 200 mill. kroner eller lavere. Videre skal selskapet ikke være eldre enn 12 år i tildelingsåret. Øvrige vilkår, som for eksempel at selskapets samlede driftsinntekter i inntektsåret før tildelingstidspunktet var 80 mill. kroner eller mindre, beholdes som i gjeldende regler.

Salg av overskuddsstrøm

Som tidligere varslet foreslår Regjeringen en enkel modell for beskatning av salg av overskuddsstrøm i privat bolig, ved å innføre en skattefri beløpsgrense på 15 000 kroner (økt fra 10 000 kroner i høringsnotatet) for slike inntekter. Av det overskytende skattlegges 85 prosent.

Annet

Av andre forslag som gjelder skatt, kan nevnes:

• Introduksjonsstønaden for nyankomne innvandrere skattlegges som lønn.
  • Reglene for fradrag for sparing i utenlandske pensjonsordninger til også å gjelde pensjonsordninger og utenlandske arbeidstakere, uavhengig av tilknytning til EØS-området.
  • Suppleringsskatteloven endres slik at skattefordelingsregelen og den tilhørende forenklingsregelen blir innført.
  • Naturressursskatten for vannkraftverk økes til 0,21 øre per kWh til fylkeskommuner og 1,13 øre per kWh til kommuner.
  • Kontraktsunntaket for fastprisavtaler i grunnrenteskattene på vannkraft og vindkraft videreføres uten tidsbegrensning