Bistå med registrering
Her får du som revisor informasjon om uavhengighet, engasjementsbrev og Altinn-roller hvis du skal bistå revisjonskunder med registrering av opplysninger.
Forutsetninger for oppdraget
Revisjonskunder ønsker i en del tilfeller bistand fra revisor med registrering av opplysninger i registeret over reelle rettighetshavere og tilhørende dokumentasjon. Revisor kan, uten å bryte med revisorrollen eller kravene til uavhengighet, veilede kunden om regelverket og hva det betyr for kunden når det gjelder hvem som skal registreres som reelle rettighetshavere, hvilke opplysninger som må registreres og kravene til å oppbevare dokumentasjon, mv. Revisor kan bistå med å fylle ut registreringsskjema i Altinn.
Revisor må håndtere sin bistand innenfor kravene til uavhengighet, som i hovedsak vil si at kunden må ta ansvar for opplysningene som fremskaffes og beslutte hva som skal registreres.
Slik bistand bør bekreftes i et engasjementsbrev som blant annet klargjør ansvarsforholdene. Du finner et eksempel på hvordan dette kan inkluderes i et engasjementsbrev for revisjonsoppdrag her (krever innlogging). Inkludert i eksempelet er også eksempel på en databehandleravtale for behandling av personopplysninger i forbindelse med avtalte tilleggstjenester.
Altinn
Revisor og regnskapsfører med en av disse rollene i Altinn kan fylle ut skjemaet, men ikke sende det inn:
- ansvarlig revisor
- revisormedarbeider
- regnskapsfører med signeringsrett
- regnskapsfører uten signeringsrett
- regnskapsmedarbeider
Hvis du ikke har tilgang til å fylle ut og sende inn skjemaet, må du få delegert enkelttjenesten "registrering av reelle rettighetshavere".
Skal du også se vedtak etter du har sendt inn opplysninger i tjenesten, må du få delegert enkelttjenesten "lese reelle rettighetshavere". Det er også tilstrekkelig med rollen "post/arkiv".