Generalforsamling etter reglene i midlertidig lov

Generalforsamlingen kan også avholdes etter reglene i Midlertidig lov om unntak fra krav til fysisk møte mv. i foretakslovgivningen for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19.

Siden formålet med loven er å avhjelpe konsekvenser av utbruddet av covid-19 kan styret beslutte at generalforsamling skal holdes helt eller delvis uten fysisk møte, herunder ved bruk av elektroniske hjelpemidler, skriftlig eller på annen måte, men bare dersom det anses nødvendig for å avholde generalforsamling.

Denne midlertidige loven oppheves 1. juni 2021. Selskaper som ønsker å benytte seg av loven må derfor ha sendt innkallingen til generalforsamlingen før den tid. Det er imidlertid foreslått at disse reglene skal gjøres permanente. Dersom det vedtas, vil informasjon bli å finne blant annet på nettsidene til Nærings- og fiskeridepartementet.

Styret skal sørge for at avholdelsen av generalforsamlingen er forsvarlig, at alle aksjeeiere kan delta og stemme, og at deltakelse og stemmegivning kan kontrolleres på en betryggende måte. Styret kan fastsette nærmere krav til gjennomføringen av deltakelse og stemmegivning, herunder bruk av forhåndsstemme.

I innkallingen til generalforsamlingen skal det opplyses om fremgangsmåten for å delta og stemme. Når generalforsamling avholdes ved hjelp av elektroniske hjelpemidler, for eksempel ved bruk av tekniske løsninger som Teams, Zoom og andre møteromsløsninger, bør aksjeeierne gis passende tid og anledning til å sette seg inn i de løsningene som er tenkt brukt. Her bør det i innkallingen legges opp til gode beskrivelser av hvordan disse rent teknisk kan brukes for eksempel i forbindelse med avstemninger.
Styret skal også sørge for at revisor, daglig leder og andre som har rett eller plikt til å delta, kan delta på generalforsamlingen uten å være fysisk til stede.