Husk fristen 1. desember for rapportering til registeret for offentlig støtte

De som har fått innvilget fritak, eller reduksjon av avgifter og direkte skatt over 100 000 euro i 2023, skal rapportere dette til Skatteetaten innen 1. desember 2024.

Publisert:

Registeret for offentlig støtte

For å sikre kontroll og transparens av tildeling av offentlig støtte er Norge gjennom EØS-avtalen forpliktet til å ha et nasjonalt register for offentlig støtte der tildelinger over 100 000 euro skal publiseres og være åpen for innsyn. Grensen på 100 000 euro gjelder støtte tildelt i medhold av ett og samme nasjonale rettslige grunnlag (støtteordning).

Formålet med registeret er å skape åpenhet rundt offentlig støtte, og slik sikre et konkurransedyktig indre marked. Registeret administreres av Brønnøysundregistrene.

Rapportering av offentlig støtte i form av skattefordeler

For inntektsåret 2023 skal de som har fått innvilget fritak eller reduksjon av avgifter og direkte skatt over 100 000 euro rapportere dette til Skatteetaten innen 1. desember 2024. Merk at terskelen for rapportering er lavere for 2023 enn den var for 2022. Valutakursen for beregning av tildelt støtte i 2023 var kr 10,55.

Man må vurdere all støtte til alle foretak i et konsern for å se om støttetildelingen er rapporteringspliktig.

For å finne tildelt støtte må du beregne differansen mellom skatte- og/eller avgiftsfordelen som er gitt, mot den generelle satsen som ville påløpt uten støtten.

Kun foretak som driver økonomisk aktivitet skal levere skjemaet. Statlige og kommunale foretak som ikke driver økonomisk aktivitet, har ikke rapporteringsplikt.

Registrering må gjøres elektronisk via Altinn-skjema RF-1354 Melding om offentlig støtte under Skatteetatens støtteordninger.