Vil stramme inn reglene om frivillig retting

Finansdepartementet har sendt på høring forslag om innstramminger i reglene om frivillig retting ved at unntaket fra tilleggsskatt begrenses til de tre siste årene.

Med frivillig retting kan skattepliktige slippe tilleggsskatt og straff for å ha gitt uriktige eller ufullstendige opplysninger om formue og inntekt. Det er et vilkår at den skattepliktige gir opplysningene til skattemyndighetene frivillig. Rettingen må ikke være en følge av kontrolltiltak fra skattemyndighetene, jf. skatteforvalningsloven § 14-4 bokstav d.

Departementet foreslår nå å oppheve reglene om frivillig retting. I stedet for foreslås det et unntak for tilleggsskatt som skal følge reglene om egenendring. Dette innebærer at det i utgangspunktet ikke skal ilegges tilleggsskatt når den skattepliktige endrer sin tidligere fastsetting etter skatteforvaltningsloven § 9-4 om egenendring. Fristen for egenretting er tre år etter leveringsfristen for skattemelding eller melding om trekk.

Etter forslaget er det et tilleggsvilkår at opplysningssvikten ikke oppfyller vilkårene for skjerpet tilleggsskatt som nevnt i skatteforvaltningsloven § 14-6.

Høringsfristen er 9. januar 2025

Det fremgår av høringen at eventuell ikrafttredelse vil bli avgjort senere, men anmodninger om frivillig retting som er fremmet før ikrafttredelsen, behandles etter gjeldende regler.