5C Utvalgte temaer avgift

I dette kurset vil vi fokusere på merverdiavgiftrettslige nyheter og aktuelle temaer. Vi vil gjennomgå nyheter fra retts- og administrativ praksis med et kritisk blikk på rettskildene. Videre vil vi ta opp aktuelle problemstillinger som typisk oppstår i forbindelse med omorganisering av virksomhet (med særlig fokus på fisjon/fusjon), samt se nærmere på den såkalte «ubetydelighetsregelen» i mval. § 8-2 tredje og fjerde ledd.

Mål med kurset

Målet med kurset er å gi en oversikt over problemstillingene som rører seg innenfor merverdiavgiftsområdet generelt, men også spesielt innenfor de utvalgte temaene fisjon/fusjon og ubetydelighetsregelen.

Advokater, revisorer, regnskapsførere og andre med interesse for emnet.

Kursinnhold

Vi har delt kurset inn i følgende «bolker»:

1. Nyheter – presentasjon av lov- og forskriftsendringer, ny retts- og administrativ praksis.
  2. Merverdiavgift ved fisjon/fusjon – hvilke problemstillinger oppstår, risikoområder, mulige løsninger mv.
  3. «Ubetydelighetsregelen» i merverdiavgiftsloven § 8-2 tredje og fjerde ledd – når kommer reglene til anvendelse, hvilke muligheter og utfordringer oppstår, effekt på fradragsretten for merverdiavgift mv.

Kursform

Direktesendt forelesning med mulighet til å stille spørsmål

Foredragsholdere

Are Lian