Fiktive reiseregninger på Stortinget: en veldig alvorlig sak

Aftenposten avslørte 10. april at Aps Hege Haukeland Liadal har krevd tusenvis av kroner fra Stortinget for en rekke reiser som aldri har funnet sted. Per Hanstad, adm. direktør i Revisorforeningen, mener saken er veldig alvorlig.

I reiseregninger for over 60.000 kroner har Aftenposten funnet at Liadal har vært et annet sted enn det hun har oppgitt, eller at hun har fått penger for å ha vært hjemme, på hytta eller på private reiser.

Hanstad mener det er åpenbart at Stortingets refusjonssystem bør endres.

– Det har vært så mange saker nå, og det burde være dokumentasjon nok på at det er på tide å endre systemet. Det er uheldig for den tilliten man er nødt til å kunne ha til stortingspolitikere, sier Hanstad til VG.

Per Hanstad ved Stortinget 498kb.jpg

Hanstad får bl.a. støtte av Hans Fredrik Grøvan, parlamentarisk leder i KrF, som også tar til orde for et strengere regelverk etter gårsdagens avsløringer.

Endringer av rutinene

I kjølvannet av avsløringene varslet Stortingspresident Tone Wilhelmsen Trøen i går ettermiddag at Stortinget endrer rutinene – etter Revisorforeningens anbefalinger.

Noen av presseoppslagene om saken: