Finansdepartementet: Svar på spørsmål om bærekraftsrapportering

Finansdepartementet har en egen nettside med svar på spørsmål og annen informasjon om de nye lovreglene om bærekraftsrapportering (CSRD). Ny informasjon ble publisert 21.03.2025.

Publisert:

Finansdepartementets informasjonsside

På denne nettsiden gir Finansdepartementet informasjon om de nye lovreglene om bærekraftsrapportering og svarer på ofte stilte spørsmål

21.3.2025Finansdepartementet har tilføyd en kort omtale av innføring i Norge dersom forslag fra EU-kommisjonen om forenklinger ("Omnibus I") blir vedtatt:

"EU-kommisjonen la 26. februar 2025 frem en pakke med forslag om forenklinger for næringslivet, omtalt som Omnibus I, som bl.a. består av to direktivforslag:

    • Et direktiv som bl.a. utsetter innføringen av rapporteringsplikt for foretak som skal rapportere for første gang fra regnskapsårene 2025 og 2026, med to år til henholdsvis regnskapsårene 2027 og 2028.
    • Et direktiv som bl.a. snevrer inn virkeområdet for krav til bærekraftsrapportering, slik at de kun gjelder store foretak med over 1000 ansatte. EU-kommisjonen anslår at om lag 80 pst. færre foretak vil omfattes enn etter gjeldende regler.

Det er ventet at forslaget om å utsette innføringen av de nye reglene om bærekraftsrapportering vil kunne bli vedtatt av Rådet og Parlamentet i løpet av kort tid. Dersom forslaget blir vedtatt i EU, tar Finansdepartementet sikte på å endre norske overgangsregler slik at norske foretak får samme utsettelser som foretak i EU.

Det er usikkert når Kommisjonens forslag om endringer i virkeområdet for krav til bærekraftsrapportering vil bli behandlet og eventuelt vedtatt i EU, og hvilke endringer Rådet og Parlamentet vil gjøre. Regjeringen vil vurdere hvordan eventuelle endringer i virkeområdet for krav til bærekraftsrapportering bør gjennomføres i Norge etter at det er oppnådd enighet i EU. Utgangspunktet er at norske foretak til enhver tid bør stå overfor de samme kravene som foretak i EU."

13.1.2025: Finansdepartementet har tilføyd ytterligere veiledning for vurderingen av om et foretak eller konsern skal regnes som stort når loven trer i kraft (punkt 15, nytt siste avsnitt). Videre er punkt 3a nylig tilføyd i oversikten.

  • 15 siste avsnitt: Overgangregelen åpner for en fleksibel praktisering av regelen om forsinket overgang mellom størrelseskategorier både for regnskapsåret 2024 og regnskapsåret 2025. Et foretak som oppfyller vilkårene for å være et mellomstort foretak i regnskapsåret 2025 vil derfor kunne følge reglene for mellomstore foretak i regnskapsåret 2025, og vil ikke ha plikt til å utarbeide bærekraftsrapportering, selv om foretaket har oppfylt de nye vilkårene for å være et stort foretak i regnskapsårene 2022–2024.
  • 3a. Må morselskap i store konsern som ikke utarbeider konsernregnskap som følge av at selskapets datterselskaper er av uvesentlig betydning, jf. regnskapsloven §§ 3-2 femte ledd og 3-8, utarbeide konsolidert bærekraftsrapportering?

15.11.2024: Finansdepartementet publiserte svar på flere spørsmål, inkludert spørsmål som har betydning for når et foretak skal utarbeide bærekraftsrapportering for første gang:

  • 7a. Når inntreffer rapporteringsplikten for foretak som tas opp til handel på regulert marked tidlig i 2025, og som oppfyller øvrige vilkår for rapporteringsplikt for regnskapsåret 2024 på balansedagen?
  • 7b. De europeiske standardene for bærekraftsrapportering (ESRS) inneholder overgangsregler for foretak og konsern med 750 eller færre ansatte. Hvordan skal norsk foretak og konsern beregne antall ansatte?
  • 15. Hvordan skal regnskapsloven § 1-5 åttende ledd om to års forsinket overgang mellom størrelseskategorier anvendes ved vurderingen av om et foretak eller konsern skal regnes som stort når loven trer i kraft?
  • 16. Hvordan skal foretak som benytter en annen presentasjonsvaluta enn norske kroner vurdere om de overskrider tersklene for balansesum og salgsinntekter i regnskapsloven § 1-5?

Se også Revisorforeningens temaside

Du kan også lese mer på vår Temaside: Lovregler om bærekraftsrapportering