Revisor og bærekraft

Den bærekraftige omstillingen i Norge gir nye risikoer og muligheter for næringslivet. Revisorene må gjøre bærekraft til del av sitt oppdrag for å bidra i omstillingen. Bærekraft sikrer langsiktig lønnsomhet og verdiskaping for norske bedrifter. Revisorforeningen jobber for å sikre en relevant revisjonsbransje i fremtidens Norge.

Hva er bærekraft?

«Bærekraftig utvikling sikrer at vi imøtekommer dagens behov uten å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skal få dekket sine behov.» Vår felles framtid, Brundtland-kommisjonen 1987.

Revisorforeningen og bærekraft

Revisorforeningen støtter langsiktig verdiskaping og lønnsomhet for norske bedrifter. Bærekraftig utvikling er en forutsetning for å sikre norsk økonomi. Vi skal jobbe for en relevant revisjonsbransje i fremtidens Norge.

Revisors rolle

Revisor kan være en pådriver for bærekraft i norske bedrifter. Som allmennhetens tillitsperson er det avgjørende at revisor bidrar til en bærekraftig utvikling av norsk næringsliv og sikrer langsiktig verdiskaping og vekst.

Klimarisiko

Klimaendringer fører til et nytt risikobilde for bedriftene. Klimarisiko må forstås og håndteres for å sikre langsiktig lønnsomhet. Revisor må inkludere klimarisiko som en del av sin risikovurdering.

Siste faglige oppdateringer

• EU lanserer ny handlingsplan for sirkulær økonomi

Med økende fokus på sirkulær økonomi, har EU-kommisjonen lansert en ny handlingsplan for å gjøre EUs økonomi mer sirkulær. Handlingsplanen vil legge føringer for hvordan dette arbeidet skal se ut i Norge. Handlingsplanen foreslår endringer i rapportering og regnskapsføring.

17.03.2020

• EUs arbeid med bærekraftig finans

Bærekraft står høyt på agendaen i EU, og finansmarkedene har en sentral rolle i å finansiere det grønne skiftet. Arbeidet med bærekraftig finans er derfor en prioritet i arbeidet med EUs kapitalmarkedsunion og et sentralt verktøy for å nå EUs nye mål om et kutt i klimagassutslipp på minst 50 prosent innen 2030 og for bærekraftig vekst.

06.03.2020

• Ny rapport samler det beste av klimarelatert rapportering hos europeiske selskaper

Rapportering av klimarelatert informasjon blir stadig viktigere for investorer og interessenter. En ny rapport oppsummerer beste praksis blant europeiske selskaper, for å hjelpe andre virksomheter med deres rapportering. Rapporten viser at denne formen for rapportering fortsatt er umoden og at det er behov for ytterligere standardisering og samkjøring.

12.02.2020

• Vurdering av klimarisiko i norske selskaper

Finanssektoren har begynt å integrere klimarisiko i sine forretningsmodeller, men de mangler et praktisk verktøy for å vurdere selskaper over tid og for å ta inn klimarelatert informasjon i låne- og investeringsbeslutninger. Klimaforskning og finans går nå sammen for å utvikle et slikt verktøy.

05.02.2020

• Vi behøver en nasjonal dugnad

Tempoet på grønn omstilling i norsk næringsliv er for lavt. Dette er det overordnede resultatet av EYs nye undersøkelse av tempoet på grønn omstilling, som finner at få bransjer i dag er i rute med egne planer for grønn omstilling. I skipsfart og finansbransjen er det høy aktivitet, mens resten blir hengende etter.

05.02.2020

• Verdens største selskaper sammen om felles bærekraftsrapportering

Under World Economic Forum i Davos lanserte 120 av verdens største selskaper et sett med felles indikatorer og opplysninger for bærekraftsrapportering. Selskapene ønsker å bidra til mer robust og troverdig informasjon i bærekraftsrapporteringen og sikre langsiktig verdiskaping.

27.01.2020

• Revisorene ønsker bedre rapportering av bærekraftsarbeid

Ledende internasjonale revisorforeninger har samarbeidet om en ny anbefaling for rapportering av arbeidet med FNs bærekraftsmål. Organisasjonene ønsker større fremdrift i arbeidet med bærekraftig utvikling og målene som skal nås innen 2030. Anbefalingen viser hvordan næringslivet kan jobbe med bærekraft gjennom rapportering. Organisasjonene håper anbefalingen bidrar til større samkjøring av bærekraftsrapporteringen.

20.01.2020