Revisor og bærekraft

Den bærekraftige omstillingen i Norge gir nye risikoer og muligheter for næringslivet. Revisorene må gjøre bærekraft til del av sitt oppdrag for å bidra i omstillingen. Bærekraft sikrer langsiktig lønnsomhet og verdiskaping for norske bedrifter. Revisorforeningen jobber for å sikre en relevant revisjonsbransje i fremtidens Norge.

Hva er bærekraft?

«Bærekraftig utvikling sikrer at vi imøtekommer dagens behov uten å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skal få dekket sine behov.» Vår felles framtid, Brundtland-kommisjonen 1987.

Revisorforeningen og bærekraft

Revisorforeningen støtter langsiktig verdiskaping og lønnsomhet for norske bedrifter. Bærekraftig utvikling er en forutsetning for å sikre norsk økonomi. Vi skal jobbe for en relevant revisjonsbransje i fremtidens Norge.

Revisors rolle

Revisor kan være en pådriver for bærekraft i norske bedrifter. Som allmennhetens tillitsperson er det avgjørende at revisor bidrar til en bærekraftig utvikling av norsk næringsliv og sikrer langsiktig verdiskaping og vekst.

Klimarisiko

Klimaendringer fører til et nytt risikobilde for bedriftene. Klimarisiko må forstås og håndteres for å sikre langsiktig lønnsomhet. Revisor må inkludere klimarisiko som en del av sin risikovurdering.

Siste faglige oppdateringer

• Verdens største selskaper sammen om felles bærekraftsrapportering

Under World Economic Forum i Davos lanserte 120 av verdens største selskaper et sett med felles indikatorer og opplysninger for bærekraftsrapportering. Selskapene ønsker å bidra til mer robust og troverdig informasjon i bærekraftsrapporteringen og sikre langsiktig verdiskaping.

27.01.2020

• Revisorene ønsker bedre rapportering av bærekraftsarbeid

Ledende internasjonale revisorforeninger har samarbeidet om en ny anbefaling for rapportering av arbeidet med FNs bærekraftsmål. Organisasjonene ønsker større fremdrift i arbeidet med bærekraftig utvikling og målene som skal nås innen 2030. Anbefalingen viser hvordan næringslivet kan jobbe med bærekraft gjennom rapportering. Organisasjonene håper anbefalingen bidrar til større samkjøring av bærekraftsrapporteringen.

20.01.2020

• IFRS-standardene og klimarelatert rapportering

Med klimaendringer vil klimarelatert rapportering bli viktigere for børsnoterte selskaper. IASB, utgiveren av IFRS-standardene, har publisert et notat om standardene og klimarelatert rapportering. Notatet viser hvordan IFRS-standardene kan brukes til å vurdere klimarisiko og rapportere vesentlig klimarelatert informasjon.

23.12.2019

• Bærekraftrapportering – en ny tidsalder?

Regnskapsloven stiller krav til foretakenes bærekraftrapporter, men mange mener at det mest har vært pene ord. Nå opplever vi at investorer og myndigheter har økte forventninger til næringslivets bærekraftinnsats. Dette skjerper ansvaret for selskapene med hensyn til å analysere eget klimabidrag og rapportere korrekte tall og sammenhenger.

Bærekraft 11.12.2019

• Indirekte utslipp: en skjult risiko for bedriftene

Hos mange bedrifter oppstår mer enn 80 % av deres klimagassutslipp utenfor kjernevirksomheten. Norske bedrifter må forbedre både kunnskap om og rapportering på sine indirekte utslipp dersom de skal henge med i det grønne skiftet.

Bærekraft 11.12.2019