Lovreglene om bærekraftsrapportering trer i kraft 1. november 2024

Lovreglene om bærekraftsrapportering (CSRD) settes i kraft 1. november 2024. Finansdepartementet har fastsatt overgangsregler om trinnvis innføring av rapporteringsplikten. Nødvendige forskrifter om godkjenning av bærekraftsrevisorer vil fastsettes før loven trer i kraft.

Bedre tilgang på pålitelig, relevant og sammenlignbar bærekraftsinformasjon

Lovreglene vil sikre betydelig bedre tilgang på pålitelig, relevant og sammenlignbar informasjon om vesentlige miljømessige, sosiale og styringsmessige forhold (ESG) i store og noterte foretak. Det nye regelverket legger også et godt grunnlag for bedre bærekraftsrapportering fra små og mellomstore foretak som kan anvende anerkjente prinsipper på frivillig grunnlag.

Bærekraftsrapportering av god kvalitet er en forutsetning for at investeringer skal kunne styres i retning av mer bærekraftig virksomhet, og slik muliggjøre at privat kapital bidrar til å finansiere de enorme investeringene som er nødvendige for å klare omstillingen til et lavutslippssamfunn. Pålitelig bærekraftsrapportering har også stor betydning for at andre interessenter skal kunne ta velinformerte beslutninger og påvirke bedriftene i bærekraftig retning.

Krav om uavhengig attestasjon av selskapenes bærekraftsinformasjon gir trygghet for at informasjonen som gis er til å stole på. Revisorattestasjon er etter vår vurdering det viktigste grepet i den nye reguleringen for å sikre at brukerne kan ha tillit til bærekraftsrapporteringen.

Overgangsregler om trinnvis innføring av rapporteringsplikten

Plikt til å utarbeide bærekraftsrapportering skal innføres trinnvis fra regnskapsåret 2024. Finansdepartementet har fastsatt overgangsregler om dette i samsvar med det som er fastsatt i EU-direktivet om bærekraftsrapportering (CSRD). Overgangsreglene avviker fra forslaget til overgangsregler i NOU 2023: 15 på følgende punkter (se info fra Finansdepartementet):

• Overgangsreglene innebærer at mindre og ikke-komplekse finansforetak og egenforsikringsforetak som er morforetak i store konsern skal rapportere fra og med regnskapsåret 2024 dersom det er over 500 ansatte i konsernet, eller fra regnskapsåret 2025 dersom konsernet har 500 eller færre ansatte - på lik linje med andre morforetak i store konsern. Etter utvalgets forslag til overgangsregler ville slike morforetak underlegges rapporteringsplikt først fra regnskapsåret 2026.
  • Det er gjennomsnittlig antall ansatte i regnskapsåret 2024 som skal ligge til grunn for en vurdering om et stort foretak av allmenn interesse blir underlagt rapporteringsplikt i 2024. Etter utvalgets forslag skulle vurderingen gjøres på grunnlag av gjennomsnittlig antall ansatte i regnskapsåret 2023.

Se ytterliger informasjon fra Finansdepartementet om virkeområdet og overgangsreglene om trinnvis innføring av Bærekraftsrapportering

Se også vår temaside om de nye lovreglene om bærekraftsrapportering

Overgangsordning for bærekraftsrevisorer

Statsautoriserte revisorer som skal attestere bærekraftsrapporteringen må ha en egen tilleggsgodkjenning som bærekraftsrevisor. Statsautoriserte revisorer som er godkjent per i dag, eller får godkjenning før 1. januar 2026, kan søke Finanstilsynet om godkjenning etter en overgangsordning. Det sentrale vilkåret er 40 timer relevant etterutdanning.

Her finner du nærmere informasjon om hvordan du blir bærekraftsrevisor

Nødvendige forskrifter om overgangsordningen har vært på høring, og forskriftene må fastsattes før loven trer i kraft. Du kan lese om høringen og Revisorforeningens høringssvar her

Temaside: Lovregler om bærekraftsrapportering

Les mer om forslaget på vår Temaside: Lovregler om bærekraftsrapportering (under oppdatering for å innarbeide ikrafttredelsen).