Regnskapslovendringer mv. - status

Revisorforeningen har vært i kontakt med Finansdepartementet, og planen om trinnvis innføring av pliktig bærekraftsrapportering står fast, med første trinn i 2024.

Revisorforeningen mottar mange spørsmål om når lov 21.06.2024 nr. 42 om endringer i regnskapsloven mv. (bærekraftsrapportering) trer i kraft.

Departementet kan ikke angi mer presist når ikrafttredelse, tilhørende overgangsbestemmelser og konsekvensendringer i forskrifter kommer, men planen om trinnvis innføring i tråd med overgangsreglene i direktivet (CSRD) står fast. Det vil si, først trinn for regnskapsåret 2024: store foretak av allmenn interesse som har over 500 ansatte.

Størrelsesgrensene for små foretak

Økte størrelsesgrenser for små foretak innføres fra og med 2024-regnskapene, i alle fall for selskaper som følger kalenderåret (balansedag 31.12).

Toårsregelen for veksling mellom størrelseskategorier og nye størrelsesgrenser

Vi får også endel spørsmål om overgangen til nye størrelsesgrenser og toårsregelen for veksling mellom størrelseskategorier. Nærmere bestemt er spørsmålet om bare regnskapsårets tall skal måles mot nye størrelsesgrenser, og tidligere års tall måles mot gamle størrelsesgrenser, eller om også tidligere års tall måles mot nye størrelsesgrenser. Basert på praksis fra tidligere endringer av størrelsesgrensene i loven, måles også tidligere års tall mot nye størrelsesgrenser.

Godkjenning som bærekraftsrevisor

Lovendringene omfatter også nye regler om tilleggsgodkjenning som bærekraftsrevisor. Finanstilsynet har opplyst at  det vil åpnes for søknader om tilleggsgodkjenning som bærekraftsrevisor når lovendringene er trådt i kraft.