Nye lovregler om bærekraftsrapportering  er sanksjonert i statsråd

Lovreglene gjennomfører EUs direktiv om selskapers bærekraftsrapportering - «Corporate Sustainaiblity Reporting Directive» (CSRD).

Endringsloven er nå sanksjonert i statsråd som lov 21. juni 2024 nr. 42. Det er ikke besluttet ikrafttredelse. Vi forventer at loven vil bli satt i kraft til høsten sammen med nødvendige overgangsregler.

Finansdepartementet varslet 17. juni at de tar sikte på å fastsette overgangsregler om trinnvis innføring av krav om bærekraftsrapportering i tråd med overgangsreglene i direktivet. Det vil si at de største noterte foretakene får rapporteringsplikt fra regnskapsåret 2024.

Finanskomiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til en økende etterspørsel etter investeringer som skal være bærekraftige og ansvarlige, der både profesjonelle og ikke-profesjonelle investorer ønsker å bidra til en bærekraftig utvikling.

Formålet med CSRD (direktiv 2022/2464/EU) er å legge til rette for omstilling til en mer bærekraftig økonomi gjennom å gi markedet sammenlignbar informasjon, slik at det blir enklere å foreta finansielle beslutninger som vrir kapitalstrømmene i en mer bærekraftig retning. De nye reglene forventes derfor også å sette sivilsamfunnet bedre i stand til å holde foretak ansvarlige for deres påvirkning på samfunn og miljø.

Les mer om forslaget på vår Temaside: Lovregler om bærekraftsrapportering.