SA3802 - Revisors uttalelser attestasjoner og redegjørelser etter selskapslovgivningen

Høringen gjelder forslag til oppdatert attestasjonsstandard SA 3802. Det vedlagte høringsutkastet viser alle foreslått endringer.

Standarden bygger på eksisterende standard SA 3802.Standarden dekker attestasjoner av de opplysninger som etter lov og forskrift skal gis av revisor ved attestasjoner etter selskapslovgivningen, som for eksempel aksjeloven.

Endringer i standarden
Det er ikke lagt opp til betydelige endringer av revisors oppgaver og plikter ved slike attestasjoner, det er foretatt enkelte justeringer av begreper, oppdatering av lovhenvisninger, enkelte henvisninger til ISA standarder er fjernet. Blant andre endringer kan det også nevnes:

Saksforhold
Gjennomgående i standarden er det presisert hva saksforholdet går ut på.

Engasjementsbrev
Kravet til engasjementsbrev er tydeliggjort i punkt 15.

Skriftlig uttalelse
Kravet til skriftlig uttalelse fra ledelsen er tydeliggjort, men det er fortsatt mulig unntak for bekreftelse av innskudd i penger.

Presiseringer
I punkt 23 er det justert på eksempler hvor det kan være aktuelt å presisere et forhold.

Kapitalinnskudd i penger
Finanstilsynet kom med en klargjøring om bankbrev i juli 2023, denne omtaler også temaet. Delen om kapitalinnskudd med penger er justert i tråd med Finanstilsynets uttalelse.

Separatistrett
I punkt 41 er det gjort enkelte presiseringer rundt separatistrett til en konto. Blant annet er det foreslått: «Med separatistrett menes at kontoen utelukkende gjelder dette selskapet, og at selskapet ubetinget vil ha disposisjonsrett til midlene når kapitalforhøyelsen er registrert. Normalt vil en konto som er merket med klientkonto fra bankens side tilfredsstille kravet til separatistrett.»

Fondsemisjon
Revisjonskomiteen foreslår å oppheve alle punkter om fondsemisjon. Bekreftelser kreves ikke etter aksjeloven eller foretaksregisterloven.

Fusjon og fisjon
Omtalen av enkelte typer fusjoner og fisjoner er utvidet.

Stiftelser - Nedsettelse av grunnkapitalen
Punkt 345 flg omtaler nå bare næringsdrivende stiftelser. Kravene til bekreftelse ved forhold til kreditorer er også tatt ut, ettersom stiftelsesloven referer til aksjeloven.

Finansforetak
Det er lagt inn omtale av finansforetakslovens henvisning til kravene i aksjeloven og allmennaksjeloven.

Merknader til høringsutkastet

Revisjonskomiteen ber om at skriftlige kommentarer til forslaget sendes til [email protected] innen 28. februar 2024.

Ruben

Bjerketveit